söndag 16 mars 2014

Björnen har vaknat

Och så har björnen vaknat. Plötsligt. Efter sin långa slummer som varat ända sedan förra blogginlägget den 30 december i fjol. Vad fick honom att vakna och gnugga sig i ögona med ramarna och sävligt lunka ur sin vinterhåla? Var det den annalkande våren? Snödropp från taken? Njae, kung Bore lyckades inte åstadkomma så mycket vinter denna vinter. Snö har man sett mest på vykort. 

Så vad var det då som knuffade undertecknad ur idet? Första vårtecknet tussilago? Visst, där har vi det! En glimt från en nyutsprungen tussilago letade sig in och kittlade mig våriskt på nosen. Ni ser den själva på bilden häruppe. Va, var det bara en tussilago avbildad på en kopp? Parbleu! Lurad igen.

Men nu när jag ändå är uppe och bloggifierad igen, så är det också något annat som pockar på uppmärksamhet. Det känner jag. Något som skramlar oroväckande, långt där borta. Det är vapenskrammel. På Krim.

Han väntade tålmodigt under OS. Så länge OSet pågick så där mitt i Ryssland kunde Putin inte göra nåt åt ukrainarna och deras oförskämdhet att vilja styra sig själva. Protester och bojkotter och sånt ville man ju för liv och pina inte öppna för just då. Men så snart spelen var över kunde den fredsälskande ryske presidenten visa sitt rätta ansikte och anfalla Ukraina från Krim-sidan.

Putin behövde inte ens avlossa något skott. Det räckte med att skramla med vapen längs med och över gränsen till Krimhalvön. Så vaddå att Krim är ukrainskt territorium! Folk på Krim vill ju själva vara ryska. Vi kan ju fråga dem.

Och så anordnade Ryssland en folkomröstning i Ukraina, den del av Ukraina som alltså heter Krim. Kan man göra så, en folkomröstning i ett annat land? Visst, till ackompanjemang av vapenskrammel går det mesta.


Två alternativ i omröstningen. 


Alternativ 1: ja, jag vill att Krim ska tillhöra det älskade fosterlandet Ryssland igen, och jag kysser underdånigst kamrat Putins vänstra stövelspets som lojalt bevis härpå. 


Alternativ 2: jag är ännu inte fullt informerad i frågan och vill därför ha ett oberoende Krim, självständigt från både Ukraina och Ryssland, och jag lämnar här min adress så ryska kamratsoldater kan komma hem till mig och ge mig mer information.

Något tredje alternativ, typ ”Krim kvar i Ukraina precis som idag”, gavs inte. Det behövdes ju inte. Det såg man ju på att det var 80 % eller vad det var, som röstade på alternativ 1.

Idag Krim. Imorgon resten av Ukraina. I övermorgon Georgien. Eller någon av de andra staterna som rätteligen borde vara ryska, som de var under den ärofulla Sovjettiden.

Den ryska björnen har vaknat. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar