måndag 24 mars 2014

Agn

Jag jobbar en dag i veckan. Resten är jag panchis. Fast den tiden jobbar jag ju också, fast inte med det jag jobbar med. För jobbar med det jag jobbar med gör jag ju bara den dag i veckan då jag jobbar och inte är panchis. 

När nu den delen blivit kristallklart och uttömmande belyst, övergår jag till att beskriva vad det är jag jobbar med när jag jobbar med det jag jobbar med.
Historia är det.
Då jobbar jag med historia. Hur man gör när man jobbar med historia? Jo, då gör man som jag gjorde i dag, går in och jobbar fast det är måndag. Även om det är onsdagar jag jobbar. Men på onsdag är det inte 24 mars. Det är det i dag. Därför jobbade jag i dag. Därför att jag måste lägga ut en artikel på vårt intranät det datumet. På onsdag skulle det vara för sent. Därför att artikeln skulle handla om att företaget fyller 97 år den 24 mars 2014.

Artikel? Ja, det är som twitter, fast mycket längre. Intranät? Ja, det är som internet, fast vi stänger ute resten av världen. Det finns ju den eventualiteten att världen blir lessen om den på så sätt inte får del av vårt företags 97-års-fyllande. Men då är det ju bara bra att världen på så sätt är utestängd, för då kan den ju inte veta om att den är utestängd och då blir den inte lessen.

Men 97-års-fyllande? Vankades det tårta alltså? Dunkades det i ryggar? Skålades i bubbel?
Nej, då. Det varken vankades, dunkades eller skålades. För det var bara jag som visste att vi fyllde just i dag måndag, då det var 24 mars. Men nu vet alla andra det också. De som läste artikeln. Om någon hunnit det. Eller får tid i morgon typ.

I artikeln beskriver jag samband. Sambandet mellan saker som vi alla på företaget känner till om hur det är med företaget idag och saker som bara jag känner till om hur det var med företaget i går, dvs för 97 år sedan. För på så sätt tror jag att de lättare lär sig om historiken, alla de som läser artikeln. Om någon hunnit det. Eller får tid i morgon typ.

Det är vad jag gör när jag jobbar med det jag jobbar med. Fiskar. Agnar en krok med glittrande samband och sänker ner den i det spegelblanka intranätet. Ser om det blir napp därnere i djupet. Om någon firre tvärnitar och börjar cirkla runt artikeln, kanske nafsa lite i den. Om någon hinner det. Eller får tid i morgon.

Eller i övermorgon. Kanske jag åker in då. Och vittjar. Då den skimrande månens dag övergått i den allvetande Odens dag. Det gör jag nog. Om jag hinner. Eller typ får tid.

.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar