tisdag 18 mars 2014

Saj öns fick tjön

Med en väl inövad handrörelse gjorde jag en liten knick med bloggpennan. Och så dunsade de ut på tangentbordet. Lite fumligt landade de. För det var ju ett tag sen.

- Halloj där, båda två. Long time no see.
Kurre: - Du behöver inte prata engelska med oss. Vi har inte
Åsa: - varit i Pennsylvania med Bloggis den här gången.

- Nähä, visst. Men Bloggispennan tog väl med er på nåt annat kul, när Bloggen låg i vänt under vintern?
Å: - Jadå, det gjorde
K: - han, vi var i Spa-
- Nämen va roligt! Blev ni masserade och inlöddrade och fick slappa runt i långa japanska badrockar och så?
K: - Va? Nej, det tror jag inte. Men vi var på
Å: - tjurfäktning. Dom har sånt i Spanien.
K: - Döläskigt. Men
Å: - vi höll på tjuren.

- Det gjorde ni rätt i. Vet ni vad jag har gjort då?
Jag väntade inte ens på deras huvudskakningar innan jag fortsatte.
- Jag har tackat nej till att vara med i Cabarén!
Å: - Jaha?
K: - Och?
- Men det är första gången på 26 år jag gör det!
K: - Jaha, du menar så. Men blir inte perso-
Å: - nalen besviken om du inte är med i år då?
- Personalen är inte där. Det är bara en cabaré för styrelsegubbar, och i ett fåtal fall – kvinnor. Been there, done that.

Å: - Men då får du en massa tid över
K: - nu. Vad ska du göra i stället då?
- Jo, vet ni vad, jag ska skriva en science-fiction-roman. Jag har tänkt mig precis så här att-
K: - Saj öns fick tjön? Låter jättesvårt. Och
Å: - krångligt. Ska du verkligen göra det?
- Klart jag ska. Det lovar jag att göra.

Nu spred sig ett stort och oroväckande grin över Kurres och Åsas ansikten.
Å: - Lovar? Ungefär som du lovade den 28 oktober 2009 här i
K: - bloggen att du skulle läsa Dostojevskijs ”Idioten”. Läste-
- Där, ropade jag plötsligt och pekade. Titta, den arga tjurfäktarn!

Ett urgammalt knep, men vad skulle man göra med två så kusligt minnesgoda, och jag hade tur, båda hoppade till, bara lite grand så där, men tillräckligt länge för att jag skulle smyga fram ett långt osynligt finger mot avbloggningsknappen och – phuit – tog blogginslaget slut. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar