lördag 22 mars 2014

Land som värmer

De e lörda i da
å de gör mej hjärtegla
å mitt öga de blänker
som sol i Karlsta sta


På lördagar kan det hända att jag plötsligt upptäcker att jag går och gnolar på denna gamla låt. Det är början på Te dans me Karlstatösera och det är förstås Sven-Ingvars kongeniala insjungning jag har i huvudet.

Värmland. Det dyker upp hela tiden i mitt liv, fast jag inte borde ha nån anknytning dit. Är född på Stora Essingen mitt i Stockholm och uppvuxen i förorten Blackeberg en bit utanför och barndomssomrade mig i byn Hästberg, halvmilen utanför Leksand. Så jag borde vara nån slags mix av kis och mas.

Jag googlar på vem som skrev Te dans me Karlstatösera och ser att det är Rune Lindström, han från Leksand. Och masen härinne i mig nånstans nickar och säger "aha, that figures". Som det förmodligen
 heter på nutida dalmål.

Men ändå. Värmland. Enda landskapet med egen nationalsång. Och Olly och Göte på Hästberg.

De var värmlänningar och bodde där mycket på somrarna, var kompis med mormor. De drog in med glada, hesa skratt och rött läppstift i den puritanska dalabyn. Fast nu tänker jag väl mer på Olly förstås, inte Göte. Han Göte var lugn och rolig och byggde höjdhoppsställning till mig. Olly ville adoptera mig, skämtade hon, men skämt är en rar blomma som lätt kan slå rot när den sticks ner i barnadrömmar. Vi gick alla fyra, mormor, Olly och Göte och jag, på grusvägen till grannbyn Åkersbodarna. Vi fyra, sa Göte och sprätte grus med sandalklacken. Vi fyra. Jag blev alldeles varm av sånt.

Och så upptäckte jag en sak när jag funderade runt bland skalder och poeter och sånt, vilka av dem som varit de viktigaste för mig. Och jag fick fram att jag haft tre verkliga husgudar när det gäller lyriken. Från Värmland alla tre, av en konstig slump. Jag skrev om dem här i bloggen i oktober 2010.

Och så upptäckte jag en sak på jobbet också. Där inventerar jag ju företagets historia och i mina arkeologiska utgrävningar har jag då gjort upptäckten var någonstans i detta avlånga land som företagets vagga stod.
En ledtråd: det börjar på V. Och slutar på ärmland

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar