torsdag 20 mars 2014

Variationer vid vatten 1

dagarna porlade mellan fingrarna
som en hand kammar efter en eka

solen stramade
tvärs över gräset

som mareld

valde ur sina floders
hav av vatten
sval
valde

så flög den
som bara jag märkte
en ensam
droppe av saliv
tvärs över bordet
glittrade sönder
i solljuset

jag ville vara
där den kom


          *


du på bron
titta inte ner
det är jag som är floden

vi går sakta
jag lyfter dina vingar
över stenarna

det som rinner över
skjuter jag med mjuka pilar
in i dina ögon


          *


vad gjorde du i går?
jag gläfste fram och tillbaka i
sanden och ritade av
mig innan vågade suddade
in

och du, vad gjorde du?
jag nynnade en stump och
strök mig mot en kind

och du, då?
vet inte jo jag såg
en hund och katt ihop
det vill jag minnas

.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar