fredag 21 mars 2014

Variationer vid vatten 2

havet är så vitt
palmblad och ekollon
vattenkammar
varann

vår bägare fylls mellan
fullmåne och fullmåne
det är outtömligen


det finns en långsam mening
som är alltings mening


          *


räds inte vattnet
energi kan aldrig försvinna
bara byta skepnad

och vi är energi
du och jag är
varsin isbit
kan vi säga
allting fortsätter
blir bara någonting annat

så lev rakt framifrån
smält och lev all fasthet ut och räds inte mer
ditt eget blåa vatten


          *


bortskimrande
evighetsbruna
strand där vågorna somnat
med nosen i sina vilda
händer

nu är jag här
och hoppas blodet i mig räcker
jag är 1,76 lång med smak av körsbär i ansiktet
jag är en stamfar som alldeles
nyss svingade sig ner från trädet
jag är gammal och nykter och nykär

så snart du finner mig
svarar stranden då
står du hurrande på ett sandkorn
och långt därute där
vattnet börjar mumlar havet i en
vinnblodsömmande dröm av
vågor som blir
                         och blir
och blir

.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar