måndag 31 mars 2014

Vadmalskoltar och glykemiska index

Januari börjar året. Februari kommer näst. Mars, april, har knopp i håret ... hur går det sen … Maj och juni är det fest … nej sånt annonserade man inte om i kalenderverser från förr … Maj och juni köper häst … nåt sånt var det nog. Maj och juni köper häst, ja, klokt att tillse att stallet inte står tomt inför sommaren, då ska man ju hässja hö och man vill ju inte dra hem hela hölasset själv, fint att få lite hjälp från nån kuse.

Resten borde man väl kunna ta också. 

Juli kommer sen bakefter. Augusti äter man väl kräftor. Kunde det ha hetat nåt sånt? Lite tveksam, men det får får gå. Det rimmar ju ovedersägligen.
Och sen slutet av året …
Sedan kommer det september. Som ju rimmar på november. Oktober ska där in emellan. December snöar det rätt sällan.

Ja, där satt den. Där har vi kalenderrimmen som jag minns så väl från barndomen. Min barndom då jag svepte om mig min vadmalskolt och gick upp halv fyra på morgonen för att mjölka Majros som just kalvat och sedan traska barfota iväg de fyra milen längs landsvägen för att inte komma för sent till skolan och få smaka på riset.

Nu vet jag inte om det var exakt så. Men inte snöade det i december häromsistens, så de gamla sanningarna håller än. Och riset ska man inte smaka på, för det har för hög GI eller om det är för låg. Det glymemiska får man inte tumma på.

Men vi älskar det här. Har alltid gjort. Att skära ut små lagoma bitar ur tillvaron och sätta en snygg etikett på var och en och sen in i ugnen, eller in i små lådor menar jag. Lådor som hänger ihop som i en cirkel och får oss själva att hänga ihop.

Och vädret som vi stoppar in där. Årstiderna som vi kallar det. Vinter (dec-feb), vår (mars-maj), sommar (juni-aug) och höst (sep-nov). 3 månader x 4 årstider = 1 år. Ser prydligt ut, har vi alltid tyckt. När vädergudarna där uppe känner sig lite förvirrade hur de ska göra, så kikar de i våra kalenderramsor för att få facit.

Mars, han löper mot sitt slut nu. Och April, hon hukar i startblocken nånstans därframme, beredd att ta över stafetten. Men det är ingen risk att han missar henne. De har ju båda knopp i håret. 

.    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar