onsdag 16 juli 2014

Draksådd mabamba 1

jag är ett poem av starka mödrar krumnattsböjd
ett barn som fötts ur historiens skum och
spolades upp på strand 

snubblad mellan is och stjärnor 

med slinga hat i 

sol av kärleks höjd och ung förbränning 

ord i det bruna 

mörkret som dricker snö 

jag heter bara Ja 

och är son av en 

sten och ett moln 



det första jag minns i mitt liv 

är att jag gick förbi en soptunna 

jag liksom knackade lätt på den 

den var inte min mamma 

men jag 

minns att jag med åren nästan 

kom att präglas på den 

som den rene klyvs emot smuts 

och läppar i blank lydnad 

håller upp sitt glas mot 

solen och fyller på 



jag har hittat en getmjölksgrotta här 

hälften häst och hälften människa 

till hälften förståndig till hälften galen 

löpte längs havet precis utom 

räckhåll för vågornas slickande bräm 

i det gyllene skinnet omkring mig och 

ena sandalen borta 

så man känner igen mig 

till minne av dan då en drottning av 

himlen bars fram över 

vatten 



här där verkligheten segrat 

och cementblandarna hojlar sitt 

blåa ljus genom parken 

och den nedsparkade sömnen från bänken 

samlar i hast sina skallrande
påsar och tänder
och den glimmande hunden som 

skräcken rakat naken 

hukar sig bakom nedsmetade 

registreringsskyltar i 

flykten som fräser grus 

.

/forts../



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar