fredag 18 juli 2014

Draksådd mabamba 2

jag lyfter handen till skydd 

det är det man gör när man 

skriver 

jag skriver på vad jag 

hittar en skrynklig papperskorg 

baksidan av ett tömt klotter 

en servett som kramar min hand 

och dator och skrivmaskin och 

griffeltavla och runsten och grottvägg 

omkring oss mumlande 

historier upp ur jorden 



faller grisslevind i ensamkyss 

faller vind i bleke 

stupets sug i 

magen 

orden bortklippta ur munnen 

flugan böjer sig ner för att äta 

var och en fiende 

var och en vän 

ur sten kommer friheten gro 

och skjuta tålamodets 

soldater upp ur jorden 



jag har som en stor 

längtan kan man säga eller det 

är som en stor 

vind som inte vill ge upp 

jag kunde stå lutad 

nära trottoaren 

grymbladsevig och tankevarm 

det alldeles gula 

i närheten av att du kommer 

men jag vet att det kommer att ta 

en oändlig ömhet av tid 



i kampen mellan 

evighet och bröd 

är bröd vinnaren 

och jag är myt och månsken 

och penna av långsamhet och 

sand 

man måste sitta still 

och man måste 

få glödgam rätt in i munnen 

annars finns det inte 

annars finns man inte 



.

/forts./

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar