torsdag 26 november 2015

Kurre & Åsa och shejken



Jag kollade runt. Har jag packat allt nu inför flytten nästa vecka? Strumpor och skor, en tandborste, några böcker. Javisst ja, bloggpennan måste jag lägga ner också.

Schwoop strömmade ur densamma, först något som hamnade på K:et på tangentbordet. Och nästan samtidigt - schwoop - något som hamnade lite snett uppåt höger, på Å:et.

- Vi kanske inte följer med! sa Kurre
- Nä, vi har inte bestämt oss än, sa Åsa.
- Har ni inte det?

Åsa: - Nä, vi har stått som den där med-
Kurre: - döskallen i handen, den där shejken.
Åsa: - Nä, Shakespeare, hette han.
Kurre: - Ja men i alla fall. Han som sa-
Åsa: - ”Att Varberg eller inte Varberg, det är frågan”.
Kurre:- Ja, och precis så har vi också sagt. Som shejken.

- Men vad säger ni? Varför det? Varför är ni så tveksamma till att flytta med?
- Jo, men man kanske inte inte kan prata varbergska, sa Kurre.
- Och så finns det inga människor där, sa Åsa.
- Ja, för det sa du ju själv, sa Kurre. 
- Jaså det. Nej, jag sa bara att jag bara hade varit där på sommaren och då var det jättemycket folk. Jag vet inte hur mycket det är på vintern. Men några finns det nog. Ja, lagom mycket folk, tror jag.

- Näe, jag vet inte jag, sa Åsa.
- Och också jag vet inte heller, sa Kurre.
- Jo, men det blir fint ska ni se. Den stora fästningen i solnedgången. Och full rulle på marknaden på torget på lördagarna. För att inte tala om på onsdagarna. Och inte så långt därifrån finns vårt lantställe med en badbrygga, och alldeles bredvid den finns en ort som heter Åsa där man-

- Sa du Åsa, sa Åsa och hoppade till på tangenten, ja men det låter ju som trevliga trakter det där! Då följer jag med!
- Jag följer också med, om Åsa följer med, sa Kurre.
- Så bra hörni. Det var goda nyheter det.

- Nu måste jag bara snabba mig på och sopa i stugan så det blir Varbergsfint, sa Åsa.
- Ja, och jag ska sätta upp dom nya gardinerna, dom där rutiga, sa Kurre.

Och - schwoop - och så - schwoop igen - gungade det liksom till lite i bloggpennan. Och över tangentbordet låg det som ett knappt märkbart damm-moln, mest över över K:et och snett uppåt höger över Å:et. Blinkade man så var det borta. Så det kan ha varit inbillning alltihop. 
.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar