fredag 6 november 2015

Hallå där, så heter inte ön!



Satte mig tillrätta i den röda fåtöljen. Skulle se Skavlan. Han satt och pratade med Goldie Hawn. Hon som gjorde alla de där filmerna om ”Tjejen som gjorde bort sig” och allt vad de hette. I Sverige hade hon varit, fast för länge sedan, sa hon. Var tillsammans ett tag med en svensk som hette Bruno. Då sträckte jag på mig i fåtöljen. Jojo. Det måste ju var Bruno Wintzell, det. Han som kom från Blackeberg. Precis som denne bloggare. Jag nickade förnumstigt. Där visste jag allt något som Skavlan inte visste.

Utan att nämna vad han hette mer än förnamnet, fortsatte hon att berätta att de brukade åka till en ö på västkusten. Och så nämnde hon namnet på ön. Jag nickade ännu förnumstigare. Denna halländska ö känner man ju till! Men textremsan! Vad gjorde den! Vad påstod textremsemakaren att ön hette? Hjärterön? Vafalls! Jag  - en inbiten hallänning (nåja, jag har ännu inte flyttat dit) - fällde monokeln i harm! "Textmakarn som gjorde bort sig", så kan man med förlov hävda! Har hen inte minsta begrepp om Sveriges geografi?

Hjärterön, fnyste med förtrytelse denne bloggare, och drog sig till minnes hela det långa epos med vilket den välkände skalden besjöng denna saltstänkta ö: 

Mot havet vetter ön.
Över stränderna skvätter ön.
I vik efter vik fortsätter ön.
Den är jätteskön.
Men vad hetter ön?
Jo, Getterön!
.

2 kommentarer:

  1. Hon besökte dock Hjärterön med "HJ" utanför Fjällbacka minst en gång och förmodligen fler. Jag är bekant med flera som träffade henne och Bruno där då det begav sig.

    SvaraRadera
  2. Hon besökte dock Hjärterön med "HJ" utanför Fjällbacka minst en gång och förmodligen fler. Jag är bekant med flera som träffade henne och Bruno där då det begav sig.

    SvaraRadera