torsdag 9 juni 2016

Nationalsången med rätt text


En stämningsfull nationalsång på Skansen den 6 juni. Intro med Janne Schaffer med sprakande röd gitarr. Underbart! 

Nu vill jag ju inte komma och dissa nåt så här i efterhand, men de missade ju lite i sången. Sjöng helt enkelt fel text på de första tre raderna i andra versen. Men det är ju förlåtligt, de kanske helt enkelt glömde bort att jag hjälpte Richard Dybeck med de där tre raderna, så att de ligger rätt i munnen. Och hjärnan. Och hjärtat. Det är ju så mycket info överallt. Jag förlåter dem.

Men för att det inte ska upprepas nästa gång det ska du-gamla-du-fria-sjungas, t ex i fotbolls-EM i Paris, så får ni här Nationalsången med dess rätta text. Passar bra till röd gitarr också.

Du gamla, du fria, du fjällhöga nord,
du tysta, du glädjerika sköna.
Jag hälsar dig, vänaste land uppå jord,
din sol, din himmel, dina ängder gröna,
din sol, din himmel, dina ängder gröna.

Jag älskar dig, blågula avlånga land
som du älskar friheten på jorden
och räcker åt jordklotets människor din hand.
Ja, jag vill leva, jag vill dö i Norden!
Ja, jag vill leva, jag vill dö i Norden!

.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar