måndag 29 juni 2020

WILLIAM SHAKESPEARE


Jag vet inte riktigt vad det är med mig och denne William Shakespeare. Jag menar, det är ju teater han är och jag är mest den som sitter ner och läser. 

Men jag har i min bokhylla halvannan hyllmeter Shakespearetexter, av honom eller om honom. I en av böckerna står det att Shakespeare mitt i all dramatik av tragedier och komedier helt enkelt var en poet.

Poesin. Det kan ju vara det som är magneten för mig. En stark magnet i det här fallet, över fyra sekler handlar det ju om.

Så - här skriver jag nu själv lite om William Shakespeare. Det är en fröjd att göra det.

Mina texter kommer i den här ordningen:

- Min husbonde har rött schackspel
- Jag trampar de gator han gått
- När Shakespeare jobbade hemifrån
- Före slaget tretton, akt 1-5
- Shakespeare på Ströget
- Hans liv
- Hans familj
- Hans kolleger
- Hans bästa pjäser
- Alla pjäser i tidsföljd
- Vid läsning av sonett nr 116 True Love.

Det är inte nödvändigt att läsa texterna i nån särskild ordning. Man kan ströva ut i dem som på en blomsteräng. Välkommen till Shakespeare-land!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar