lördag 19 december 2009

Decembersagor 17 - Mitzi och Ralers

.
Tänkte berätta om när Mitzi försvann. Hon var vår katt när jag var liten. Och vi gick omkring och ropade överallt, åkte till och med i bil långt bortanför Södra Ängby och letade.

Det var bokhandlaren som hittade henne till slut. Och vi fick vår Mitzi tillbaka. Och som tack till bokhandlarn fick han en av hennes ungar och som tack för kattungen fick jag av bokhandlarn en bok om troll som jag var tvungen att tacka för. Fast den var lite barnslig.

Bokhandlarn fanns i hörnet där gula Grundvigsgatan rinner upp till torget. Nu är det visst nån filmkedja där. Sen bredvid var det fruktaffären och sen posten och båda dom är borta nu men inte herrekiperingen, den är kvar.

For there´s always been a Ralers at Blackebergs torg.

Och Janne Schaffer du stämde din första gitarr, Ola Brunkert du slog en trumvirvel och Anna-Lena Löfgren du sjöng Åh Regniga natt här.

Och Bodil Malmsten, Bruno Wentzell och Ulf Brunnberg, ni har skrivit dikter, tuggat Tutti Frutti och gått i Vanheden-korta byxor här.

Ni är Blackeberg. Ni är inte Blackeberg. Ni är Blackeberg också.

Liksom stora och lilla skogen som låg i sluttningen ner mot Islandstorget innan det växte upp en kyrka där ...
Liksom mamma som bodde på Grundtvigsgatan 47 i femtio år ...
Liksom matinékön till Kaskad som ringlade sig ända bort till Handelsbanken där en pizzarestaurang nu är ...
Liksom Sega, fabriken där man kunde köpa trasigt godis asbilligt ...
Liksom jag som klättrade in genom balkongen på Holbergsgatan 24 och samlade på stenar som blänkte ...
Liksom drömmarna som klirrade i påsarna från systemet som fanns på torget ...
Liksom Bianca som tittar ut mot de tre fontänerna där hon fortfarande står stel som en staty granne med herrekiperingen

For there´s always been a Ralers at Blackebergs torg.

Och de tunga kassarna av gräl och misslyckade mål och trasiga plånböcker och fingervantar fick vi ställa ifrån oss mitt bland varandra för att kunna andas in de rusande åren och betala med våra drömmar om nästa mål

Och rundvandringen efter John Ajvides bok som jag gick med i och nu vet jag precis var i Blackeberg vampyren tog ett språng ner för att dricka och varför Ajvide skrev så kniven brann även i mig

Och jag minns gamla Stubben, där jag satt och lyssnade på Hey Jude efter skolan innan jag gick hem

Och det finns alltid någon som går omkring och ropar överallt efter någon eller något som kommit bort

For there´s always been a Ralers at … ja vilket torg som helst egentligen

Ett något som är kärna och inte vittrar, ett sänke som håller ner skräcken under vattnet

En rynkig hand som ännu finns så vi vet att vi inte är övergivna

Ett Ralers eller torg i oss som vill banka in att det är vi som är här och att allt annat är gamla stoft av stjärnor

Och oavsett hur långt utslungade vi är, att det alltid, alltid, alltid, för var och en av oss finns en snäll bokhandlare som hittar oss igen
.

1 kommentar:

  1. Fin text, kolla gärna in http://www.blackeberg.org - du kanske vill bidra med något!

    SvaraRadera