fredag 18 mars 2011

I skuggan av Ines

Allting ligger i skugga nu utom två saker. Nån som är den största våldtäktsmannen i historien i Sverige, rättegång nånstans, var det Örebro, vem vet. I Yemen har en massa fredliga demonstranter skjutits ihjäl, eller var det inte i Yemen. Och så vidare. Jag har en känsla av att det är en massa saker som händer och som normalt skulle vara stora nyheter men som knappt får nån uppmärksamhet alls.

Vilka ruggigheter som än dyker upp nu så syns de knappt. Allt ligger i skugga. För det är två andra ruggigheter som toppar allt och som händer just nu och som lägger allt annat i skugga. Japan och Libyen.

En jordbävning som skapade en tsunami och kärnkraftshaveri. Om nu haveri är rätt ord. Eller vad som nu händer. Kärnkraft är ju nånting som man inte vill tänka på, det finns ju bara där för att kol och sånt är smutsigare och vi måste ju ha en kollossal massa energi för att hålla oss med en massa tekniska prylar vi inte behöver. Kanske tillbaks till naturahushållning är lösningen. Men jag blir nipprig i hjärnan av detta. Jag fick slå upp Ines. Det är International Nuclear Event Scale eller nåt sånt. Olyckan i den japanska reaktorn har uppgraderats från 4 till 5 på Ines-skalan. Högst är 7. Det har bara Tjernobyl haft.

Det är bara det att så säger de japanska kärnkraftsmyndigheterna. Andra internationella förståsigpåare säger att det redan är nivå 7. Eller egentligen högre. Att myndigheterna inte vill låtsas om att det är så illa som det är.

Oavsett siffra på skalan, det som behövs nu är i alla fall massor av vatten ner i kärnreaktorerna för att kyla ner. En ödets ironi. Massor av vatten, det är det som en tsunami består av. Jag känner en barnslig känsla, om jag var Stålmannen då kunde jag enkelt skopa upp hur mycket av havet som helst och hälla ner i reaktorerna, släcka allt det där dödliga hotet som glöder eller brinner där.

Och jag fattar inte heller de där munskydden som så många bär i utsändningarna på teve från Japan. Vad tjänar de till? Skydd mot radioaktiv strålning? De andas ju genom munskydden. Sådana bärs väl för att skydda omgivningen från en smitta som man själv kan ha, vid förkylning eller så.

Jag stönar och när jag ändå är igång och är Stålmannen så sträcker jag mig in i teveapparaten och byter ut deras munskydd mot syrgastuber.

Men bloggen håller på att ta slut märker jag. Fortsätter i nästa inlägg ...
.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar