onsdag 12 oktober 2011

Trudelutt

fint att ni kom

då om jag får be er
ställa er därborta
i ett enda korus
så kan jag själv
greppa denna lutan
och så kör vi en

T r u d e l u t t


trubaduren:

jag vill vandra i skuggan av hemlösa berg
skriva strimmande rim i ditt knä
så det kittlar din strupe i drömmen om oss
och vi rinner i samma ackord

vad det dignar av alexandriner i träden!

men orden förångas så snart jag ska sjunga ...


korus:

fast tru del i dutten
det har
vi kvar

i en vangelblom
i en endande lej
slår en an i den förstaste versen



trubaduren:

av skyn vill jag forma odödliga sånger
spänna himmelen ny över dej
om kuller om buller går åskan i oss
innan blixten slår ner i vårt blod

se sonetter i guld över jambiska ängar!

men orden förångas så snart på min tunga ...


korus:

fast tru del i dutten
det har
vi kvar

i en vangelblom
i en endande lej
slår en an i den andraste versen



trubaduren:

för sent och förgäves finns inte på kartan
för liv är en grej som är röd
och bom faller ej när vi träffar varandra
såframt vi kan ducka galant

vad hexametern glöder homeriskt i solen!

men orden blir luddiga moln i min lunga ...


korus:

fast tru del i dutten
det har
vi kvar

i en vangelblom
i en endande lej
slår en an i den sistaste versen



trubaduren:

i en vangelblom
vill jag dö in i dej
tills den sistaste versen förkallnar

alla:

i en vangelblom
vill jag du del i dej
tills den sistaste trallen av alla
är all
.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar