lördag 1 oktober 2011

Blädder och bladder

Läser tidningen. Den 1 oktober. Försöker komma över den illamående känslan när jag vänder bladen i DN. För Dagens Nyheter har en ny layout. Men jag tycker tidningen bara har blivit fulare. Tyvärr måste jag säga så.

Allt har blivit mindre och flyter ihop mer. Pyttesmå mellanrum mellan orden. ”Utför” och ”ut för” ser lika ut. Och serierutorna har krympt. Så att största anledningen till att ha DN, "Medelålders Plus", ser ut som frimärken. De två alternativen ”byta till Svenskan” och ”strunta i tidning” närmar sig.

Så ser jag Ulf Lundell på en sida. Han intervjuas. Jag läser men tänker på hans bild. Vänder tillbaka dit. Jo. Han ser ut precis som Benny Andersson. Ni vet han som ser ut som Björn Ulvaeus. Hmm, varför det?

En första tanke: alla medelålders med gråsprängt skägg ser likadana ut. En följdtanke till det: ska jag gå in i badrummet och titta mig i spegeln?

Men så en roligare tanke: nä, det beror på namnen.
Ulf är varg. Ulvaeus är varg. Och ”En varg söker sin flock” hette väl en av Lundells böcker? Det är nog därför. Ren magi.
Djurnamn på människor är egentligen inte så vanliga. Fast Björn Ulvaeus är ju dubbelt försedd här. Och så har vi Tiger Woods. Det verkar vara begränsat till rovdjur detta.

Men fåglar finns väl också? Loa Falkman. Och hade jag inte en klasskamrat i ettan som hette Örneklint? Bara rovfåglar också. Gråsparv Eriksson är det ingen som heter. Det tycker jag är synd.

I alla fall har DN behållit punkten efter namnet. Alltid något. Jag gillar punkter. Precis som mellanrum.

Lägger ner blaskan och tittar ut. Septembersolen flödar över i oktober. Och träden är kvar i sin sommarlayout. Det är bara lönnen som börjat skifta i rött. Som rodnade den för att anträda färden in i förvandlingen.
.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar