måndag 8 oktober 2012

Ord och båtar II


jag visste att Husson kastade slägga,
framför teven med Rolf och Örjan
gjorde Ludwig Danek 64,62 i diskus

jag gjorde listor av namn
och namn av listor
statistiken och dess älskare fantasin

det ryska backparet
Sologubov och Tregubov
rullade med ilning över tungan

Lennon-McCartney-ackord
och pingis i källaren
där ljuset hela tiden slocknade

målvaktsstenens och basketkorgarnas
tidsfördrivdunk
på gårdarna Schaffer kom från

                 *

Här fortsätter min dikt "Orden är båtar för mina passagerare".
Jag - sportnörden som aldrig sportade. Visste allt om sport, utom hur det kändes att utöva den. Om man inte räknar källarpingis, med en tändsticka inkilad vid ljusknappen, för att slippa att hela tiden gå dit och tända igen.

Fast pingis krävde två personer. Var man ensam blev det basketträning på grusplanen i väntan på att livet skulle börja. Den där målvaktstenen, platt och två meter hög åt ena hållet, var som Björn Borgs garageport för mig.

Jag var omåttligt stolt över alla kändisar som kom från Blackeberg. Trummisen Ola Brunkert. Gitarristen Janne Schaffer. Skådisen Ulf Brunnberg. Sångerskan Anna-Lena Löfgren. En tjej i skolan sjöng precis som hon.

Rolf och Örjan, då är vi på landet i Dalarna. Rolf bodde i samma by som jag, var den som jag var med, fast han var fem år äldre. Örjan var från grannbyn Åkersbodarna, honom beundrade jag, men var också lite rädd för. Han skulle bli pilot när han blev stor. Och så paddlade han i kanoter som han själv byggt.

Del 3 i nästa inlägg.
.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar