onsdag 27 mars 2013

Dagbok från Mars: Solens Sal

Vi fick alla en TTL. Den fästes på oss alla med ett knäppe i örat, ett på halsen och ett på bröstkorgen.

Sen gick vi in i salen. Min Tillfälliga Trans-Linguator märkte jag knappt, de andra var så otroliga att se. Att jag fick vara med om detta! Tyckte t o m någon hade sin hund med, men jag vet inte.

Salen tog emot oss. Solen tog emot oss. Mitt i, högt upp, fanns värmen och ljuset. Gul och alltings hjärta. Vi satt kvar i bänkarna men vi flöt ändå upp och omkring. Liksom vädrade försiktigt på varandra.

En röst. En vagt bekant röst.

- Besökare! Välkomna hit! Ni som är våra ärade gäster här. Tack vare era TTL kan vi alla prata obehindrat med varandra. Vi har samma jobb vi nio. Jobbet att leva och låta leva. En efter en i ordningen efter solen, låt oss hälsa på varann.

Den första gästen reste sig från bänken. Det var något inom oss som gick igång och vi såg gästen mot taket. Närmast den jättelika solen där.
Rösten hördes igen.

- Här är Monxxx.
Vi var däruppe allihop. Fast vi satt i bänkarna. Hälsade. Fick närkontakt. Och pratade, hur det nu gick till.
Så hördes Dennis´ röst inom mig. Monxxx är från Merkurius, den första stenplaneten. Den är uppkallad efter budbäraren i grekisk mytologi …  Dennis röst fortsatte men gick in i ett mumlande.

- Här är Vz´mma.
Den första rösten var tillbaka. Högst upp i taket nu denna Vz´mma i stället för Monxxx. 

Dennis röst: Vz´mma är från Venus, den andra stenplaneten, som har sitt namn efter den mest besjungna av alla gudinnorna …  Jag hörde inte mer för nu hände nåt.

- Här är jöran. Från jorden.
Nu kände jag igen rösten ännu mer. Inte så mycket därnere på bänken där jag satt, utan häruppe högst i taket där jag flöt. Och jag kände och tänkte ihop med alla de andra som var där. Medan jag såg ner på mig själv i bänken där jag lyssnade på Dennis som inte var där.

- Och jag är Mardnjezdlyjk.
Nu satt jag bara på min plats i bänken igen. Och däruppe var ju Marre, min chaffis! Vad gjorde han här?
Dennis höll sig nu tyst medan Marre talade till oss.
- Jag är er värd här. Mars, den planet ni har gästat ett tag, är den fjärde stenplaneten i solsystemet. Vi befinner oss just nu i Olympus Mons ...

Marres röst fortsatte, men under mitt medvetande.

- Här är Jådd.
Bara Marres röst nu. I stället var det som en rök där i taket, fast koncentrerad. Nej, inte bara rök, det märkte jag vid hälsningen mellan oss där uppe.
Dennis röst kom tillbaka. Jådd är från Jupiter, den första gasplaneten ...

Sedan kom det en sjätte varelse i taket. Och en sjunde. Och en åttonde.
Sz42 från Saturnus. U-hrdl från Uranus. Nolxehna från Neptunus.
De magaskinnerades i mig av Dennis röst.

Avslutning i Solens Sal. Marre:
- Egentligen är det bara åtta nu för tiden. Men av tradition har vi också den nionde här. 


Och nu hände något som fick allt det jag hittills upplevt på Mars att förblekna.
Högst i taket nu med gul hud, svart rund nos och spikrak tunn svart svans. Va? Kan det vara-?
Dennis röst i mig nu. Var inte förvånad, jordling. Walt Disneys inspiration från oss funkade rätt bra. Så här ser de ut, de fina varelserna från hundplaneten längst bort. Han missade dock lite i lätet.

Och det märkte jag själv när jag samtidigt var där uppe och hälsade. För trots TTLen gick det inte att ta miste på. 
Pluto från Pluto kvackade som en anka. 
.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar