fredag 15 mars 2013

Dagbok från Mars: andra samtalet med Dennis

Habemus papam!

Med de pampiga orden gjorde Dennis entré i vardagsrummet på morgonen, där jag satt med min aprikosdryck.

Han gick fram till bordet i hörnet och gjorde som jag gjort alldeles nyss. Tog ett högt glas och slog i först från den skållheta bägaren och sen från den iskalla, så mixen blev drickbar. Sen hällde han upp ytterligare ett glas åt sig. 

- Röken har skingrats. Nu är han vald. Det blev han från Argentina.

Jag tänkte på mina förvirrade svar efter matchen. Så då blev det inte Zlatan, tänkte jag vidare. Bra ... men … Argentina … det kan väl inte vara … Leo Messi? … har han bytt fotbollsskorna mot mitra ... ja mässa med Messi låter ju bra  ….

Jag hejdade mig dock i mitt dillande när Dennis sa att den nyvalde var 76 år.

- Men det är ju ingen ålder, fortsatte han. Hade han varit marsling så hade han bara varit omkring 38.
- 38 år?
- Ja, året här är ju dubbelt så långt som på jorden. Plus några hjärtslag.

Jag såg på Dennis där han satt och drack aprikosdryck i stora klunkar, men kunde inte avgöra om han skämtade.
- Var är de andra förresten, frågade jag i stället. Sover de fortfarande?
- Nejdå. Junior är ute och dammsuger.
- Ute och dammsuger?
- Ja. Och Senior blev en smula andfådd av matchen i går, så han har gått ner och ställt sig vid trafiken här nere, du vet de där som du kallar bilar. Som far fram så fort. För han behövde djupandas lite.
- Djupandas? Gillar han avgaser då?
- Nej, men syre.
- Menar du ... att det kommer syre ur bilarna?
- Javisst. Varför skulle det komma avgaser? Det är ju inte nyttigt. Alla ”bilar” som far omkring överallt längs sina gator är syrekanoner. Vi måste ju alla-

- Just det, avbröt jag honom. Nu kom jag på det! Att jag inte tänkt på det förut, men det är väl för att det hänt så mycket här. Men jag sitter ju här och andas! Och alla ni andra också! Och det är behagligt varmt. Hur … hur i all världen ... alltså … på jorden säger ju sakkunskapen att Mars är en iskall öken utan en gnutta syre!
- Javisst, så säger sakkunskapen hos er.
- Så den har fel då?
- Nej, visst har den rätt. Ni har duktiga rymdologer. Men det är bara delvis sant. Det är bokstavligen ytliga kunskaper kan man säga.
- Ytliga? Hur menar-
- Ja, det stämmer när det gäller själva ytan på Mars.
- Ytan på Mars? Ytan? Men var är den då?

Dennis ställde ner de två tomma högglasen och torkade sig först om den ena munnen och sen om den andra.

- Där, sa han. Han satte upp ett pekfinger och pekade rakt upp. Mot taket.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar