måndag 10 juni 2013

Jag rymde aldrig med cirkusen












du som lämnade mig med fegheten kvar 

över min åttaåriga kind

som ett lejon i en bur går jag omkring i den människa jag blev

missilerna av frågor

varför fanns ingen kärlek mellan dig och mamma

varifrån kom rädslan jag hade för dig

vad gjorde vad hände vad fanns innan du försvann



vad i det du gjorde eller struntade i 

byggde mitt monster



den spända ytan om mig

artig, stillsam och blank

och under läste jag Mio tills jag satt på hans bänk

med äpplet av okrossad familj 

jag tog Fridolf i Fridolf och Selma

tog Dick van Dyke och Torsten Lilliecrona och Bill Cosby 

till slut nästan vem som helst som såg snäll ut



stoppade in dom i hålet för att fylla upp

som man packar snö med bara fötter 



vi dör in i livet vi inte ser

vita årsringar av tyst snö

andlösa gångtunnlar som ringlar ut i manegen och

lejonmullrar

clownens huve spricker å trapetsen nackknäckarhögt

gungar ut på pappas axlar
i morgon reser tältet i främmande land

.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar