onsdag 5 juni 2013

Nya nationalsången

- Hej. Vi är ett ungt par som heter Madde och Chris och vi ska gifta oss på lördag.

Jo, så här. Vi tänkte du kunde sjunga den där sången för oss då. Du har ju skrivit en ny nationalsång, har vi hört. I alla fall uppdaterat den gamla. Kan du det? Det skulle vara jätteroligt för oss och hela kungafamiljen.

Nu var det en annan som tog luren.
- Ungafamiljen kallas vi numera, estellet för kungafamiljen. Det verkar inte så stelt och omodernt, tycker jag, jag menar vi.

Rösten lät lite storasystrig och hakbestämd. Men charmig.

- Hej, hördes en annan röst. Pappan här. Och på torsdag, i morrn alltså, är det lattjonaldagen. Då blir det att ta fram flaggorna. Vore klämmigt om du kunde sjunga den för oss då, frugan och mig. Skulle förgylla.
Och torsdag är ju två dagar före lördag. Så du kan ta ledigt på freda´n. Den gamla behövde verkligen uppdateras lite. Helt rätt. Dags att vända blad. Kan du det? Sjunga den på torsdag också? Det skulle vara väldigt trevligt för oss och hela ungafamiljen.

- Oj. Ja, jag tackar för den vänliga förfrågan. Och två dagar dessutom. Det kom lite plötsligt bara. Vet inte om jag har tid. Har ju tvättstugan och så ska jag piska mattor.

Men vet ni hur vi gör? Jag lägger helt enkelt ut den här igen, så kan ni göra som ni vill med den. Både torsdag och lördag. Den är lätt att sjunga. Precis samma text som i den gamla, utom tre rader bara.

Förresten kan den väl tas på fredag också? Fotbollslaget spelar ju VM-kval i Österrike då.

Ser fram emot att höra den tre dagar i rad:

Du gamla, du fria, du fjällhöga nord,
du tysta, du glädjerika sköna,
jag hälsar dig vänaste land uppå jord,
din sol, din himmel, dina ängder gröna!

Jag älskar dig, blågula, avlånga land,
som du älskar friheten på jorden
och räcker till jordklotets människor din hand.
Ja, jag vill leva, jag vill dö i Norden!

.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar