fredag 21 juni 2013

Midsommar

jag hade
stämt möte med

min ungdom minns jag



längst in på den lövade logen

stod officianterna

Lamma-Jons som var

städslad som bryggare

Knis-Karl från Rättvik eller Leksand

och så Gudmund Gudmundsson

alla komna

från slätterna kring Siljan

med musiken och snuset i samma ficka

majstångsresning i Åkersbodarna

och det här var på kvällen

när dom tre gjorde knätofs till klövar av hin 

och med stråkarna sina stack hets i varandra och

stomptjöt dom dansande in

dom som vågat 

får jag lov

och fått ja

och nu svängde sig segrande runt med en 

fjälla och allt var ett jättelikt nu i ett

dunk och ett dunkel av svindel och knottrande kjol

och jag 

jag stod kvar

tonårstunn och tittade

genom dom darrande löven

med mitt svarta troll 

av ynkedom
i magen

och medan 

Lamma-Jons, Knis-Karl och Gudmund Gudmundsson 

rev ner stjärnorna med sitt glödande glid 

gick den barmhärtiga

midsommarnatten ut i gräset med mig och 

la mig till sitt

bröst av glömska och gråt och dröm
.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar