onsdag 24 september 2014

Bio 1

Jag erkänner det direkt. En av mina åkommor är att göra listor.

Jag kan t ex göra listor på mina favoritfilmer. Varför i all världen skulle man komma på att göra något sånt? Jag har ingen aning. Jo, nu vet jag. För att det är jätteroligt.

Då sätter vi igång. Att bara köra med en tio-bästa-lista är ju fegt. Nej, alfabetiskt, då får man tänka efter lite.

Så låt ridån gå upp för mina favoriter i biosalongens hukande mörker:

Afrikas drottning
Det underbara paret Humphrey Bogart och Katherine Hepburn.
 
Blåsningen
Paul Newman och Robert Redford i ett mästerverk. Och ett spikpiano.

Clockwise (Ursäkta vad är klockan)
John Cleese. En vansinnigt begåvad och rolig film. Hans bästa.

Du levande
Roy Anderssons tvåa av tre. En obeskrivligt obeskrivlig film om det som finns.

En enkel till Antibes
Sven-Bertil Taube i en fantastisk rolltolkning. Och hans franska sen!
                     
Forrest Gump
Tom Hanks. Han är bra i alla filmer. Den här innehåller allt.

Gudfadern
Marlon Brando i ett mästerverk som jag har sett om och sett om.

Hemligheter och lögner
Rivig, smärtsam och varm. Med Brenda Blethyn och Phyllis Logan.

I hetaste laget
Jack Lemmon och Tony Curtis i den största komediklassikern av alla.

Jack
Ulf Lundells genombrott. Poesi och revolt och obändig livstörst.

Kurt Olsson – filmen om mitt liv som mig själv
Geniet Kurt Olsson i en genialisk film som håller hela vägen.

Love actually
En film som är som tio filmer i en. Och massor av 24 karats skådisar.

Melancholia
Oj, vilken film. Den drabbar en som en hästspark i magen. Mästerverk.

North by northwest (I sista minuten)
Denna Hitchcockklassiker med den ojämförlige Cary Grant bara måste med.

Hmm, den fina Notting Hill kom därmed inte med. Föll på den stränga regeln om en film per bokstav. Men Hugh Grant får trösta sig med att han kom med på bokstaven L.

Här tänds nu ljuset i salongen och bion tar en bensträckare. Resten av alfabetet i nästa inlägg.

.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar