tisdag 2 september 2014

Den bryske presidenten

Om jag vill kan jag inta Kiev på 2 veckor. 

Så har Vladimir Putin sagt i ett telefonsamtal till José Manuel Barroso, EU-kommissionens ordförande, meddelar Barroso.

Man kan här undra lite: varför säger Putin så? Till vem är det han riktar detta? Ja, det finns väl fyra alternativ.

1) Är det till EU och västvärlden?
Chickenrace mot demokratiledare som inte kan starta krig hur som helst för sina fredskramande väljare.
EU och Nato, ni vet inte vem ni muckar med! Om ni kör med sanktioner eller vapenskrammel mot mig, så tar jag hela Ukraina i ett nafs. Vill ni ha det blodet på era händer? Nä, skulle inte tro det.
(Avdelning jaga in skräck i motståndarna.)

2) Eller är det till Ukraina?
Det är som på skolgården, busen i nian till den glasögonprydde i ettan:
Vet du om att jag kan sparka in tänderna på dig när jag vill?
 
(Avdelning jaga in skräck i offret.)

3) Eller är det till sin egen ryska ledning?
Om en rysk president gör bort sig på nåt sätt eller är för flat mot omvärlden, finns alltid risk för silkessnöret och att nån annan i ledningen steppar in och tar över rodret. Utlandskorrar säger då och då att Putin inte sitter så säkert i sadeln som det kan verka.
Spana in farsan här, så här går det till när man sopar banan med världens toppar. 

(Avdelning impa på konkurrenter.)

4) Eller är det till sig själv?
Putin framför badrumsspegeln, efter att först ha ställt sig på en pall.
Jag är Putin den väldige, ingen puttifnask som når till bröstet på höjdarna i EU, eller till midjan, jag är jättestor och jättefarlig, kolla vilken biceps bara, den störstaste som finns.
(Avdelning impa på sig själv.)

Vad är alltså innebörden av hans yttrande? Vilket alternativ är det rätta? Om det inte är alla fyra?

5) Eller också, slår det mig nu, rör det sig om ren språkförbistring. Han är ju ryss och Barroso är portugis, så en liten missuppfattning kan ha uppstått. Det kanske i stället var så här Putin sa:

Jag vill ha 2 veckors semester och inta kir.


(Kir är en dryck gjord på svartvinbärslikör och vitt vin)

Och eftersom jag är en av de där fredskramande världsmedborgarna, så håller jag tummarna för att det är det sista, det femte, alternativet som är det rätta.

För ostridigt är ju att var och en behöver lite semester för att stå pall.

.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar