måndag 4 april 2011

La Gioconda

Jag är fascinerad av Mona Lisa. Av många skäl. För det första är det världens mest berömda tavla och jag förstår inte alls varför och det fascinerar mig. Alltså att det finns en tavla som man har bestämt så tydligt är nummer 1 av alla tavlor som målats.

Vilken tavla skulle kunna ta upp kampen? Picassos Guernica? Rembrandts Nattvarden? Tror inte det. De är båda uttrycksfulla och världsberömda, men de har inte Mona Lisas nimbus. Jag googlar på henne och det finns myriader efterapningar och skämtmålningar av tusen sorter av Mona Lisa.

Den tavlan är nummer 1. Därför att världen bara bestämt att det är så. Det är första skälet till min fascination.

Det andra skälet är att det finns den där låten "Mona Lisa" som var så bra. Conway Twitty sjöng. Lät som Elvis eller bättre. Och texten ”Are you warm, are you real, Mona Lisa? Or just a cold and lonely, lovely work of art?” Tänk en sån text som betydde nåt! I en poptextvärld där det oftast sjöngs: ”I love you baby, don´t tell me maybe”. Någon låt om Guernica eller Nattvakten har jag aldrig hört..

Det tredje skälet är att hon har ett så ballt namn, tycker jag. Det känns kul att säga. Ett besynnerligt skäl, kan tyckas. Men jag är ju en namnoman.

Det fjärde är leendet. Man har bestämt sig för att det är mystiskt och tvetydigt. Gåtfullt är det man har bestämt sig för att det är. Är det det? Har ingen aning. Hon kallas också för La Gioconda. För att det betyder ”den leende” säger jag till mig själv förståndigt.

Googlar på Wikipedia och hittar det här:
Mona Lisa (också känd som La Gioconda eller La Joconde) är en 1500-talsmålning målad i olja av Leonardo di se Piero da Vinci i Florens. Verket ägs av Frankrikes regering och kan ses på Louvren i Paris under titeln Porträtt av Lisa Gherardini, hustru till Francesco del Giocondo.

Hur konstigt som helst. Hela namnet på da Vinci, det är intressant. Men Gioconda är inget leende, utan efternamnet på hennes man! Som har ett annat efternamn än hon! Och Mona, var blev Mona av?

Jag tittar upp på tavlan igen och möts av ett gåtfullt leende.
.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar