tisdag 28 oktober 2014

Sissela och Sissela

Sissela, det måtte vara ett av de ovanligaste namnen i Sverige.
 
Men det finns här i landet, skulle jag vilja säga, en fantastisk komiker med det namnet. Fast då säger man ändå lite fel. Rättare är att säga att det här i landet finns två fantastiska komiker med det namnet.

Kyle och Benn.

Inte bara Sissela, alltså. Utan Sissela och Sissela.  

Sissela Kyle såg jag väl först i Parlamentet, tror jag. Apropå det programmet tror jag att hon sagt att hon först inte fick komma in där, kvoten var redan fylld, de hade redan en kvinna bland de sex komikerna i panelen. Men jag måtte ha hört fel. För det skulle ju innebära att SvT eller SvFyra eller vad de heter skulle köra med könsdiskrimering! Så kan det ju ändå inte vara. Hör man fem halvtråkiga panelgubbar där, måste det nog bero att lika många tjejkomiker varit förkylda eller brutit benet eller nåt.

Undrar lite hur många det finns med hennes bredd. Komik i ”Familjen Holstein-Gottorp” och tragik i ”Fröken Frimans krig”. Googlar man på henne ser man att det regnat priser på henne. T ex Karamellodiktstipendiet 2005. Och 5 guldmasker har det blivit. Och syssling med Cat Stevens är hon också, tydligen. Den världsberömde brittiske sångaren som på 70-talet konverterade till Islam och antog annat namn.

Det bästa jag sett Sissela Kyle i är på en soppteater 2001, då hon spelade i Anton Tjechovs pjäs Björnen. Man kom så nära hennes artisteri då. Och soppan smakade extra gott.

Sissela Benn (bilden), det första jag såg henne i var i komediserien ”Kontoret” på teve 2011. Henrik Dorsin hade huvudrollen och hon en av birollerna. Jag tänkte då att här har vi en kommande stjärna. Och hennes komedikarriär tog fart och sedan dess har hon synts överallt i teve. Komediserien ”Hjälp”. Kristallen-galan. Melodifestivalen. Och i serien ”Svensk Humor” tillsammans med hela humoreliten i Sverige.

En minnesvärd roll gjorde hon som mamma Knota i fjolårets julkalender ”Barna Hedenhös uppfinner julen”, där hon med lätt elegans tar kvinnorollen från stenåldern in i 2000-talet.


Snart gör de ett humorprogram på teve med nya komikerparet Sissela och Sissela. Kom ihåg var ni hörde det först.

Och samtidigt ser jag plötsligt en bild av de tre talespersonerna i Feministiskt Initiativ. En av dem heter Sissela Nordling Blanco, den som är känd framför allt som utvecklare av områdena antirasism, migration och likabehandling.

Inte bara Sissela och Sissela, alltså. Utan Sissela, Sissela och Sissela.

Det måtte vara ett av de vanligaste namnen i Sverige.

.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar