fredag 3 oktober 2014

Swing med Cesar i Rosenbad

Mediesurret har nu lämnat den fråga som skakat nationen i dess grundvalar, nämligen frågan om klipp i Långstrump.

Och ägnar sig idag åt en annan fråga, som förvisso inte är av samma dignitet, men som ändå kan ha ett visst marginellt intresse, nämligen regeringsbildningen.

Hur gick det med den? Jag tror jag slår en pling och får en inside analys.

P-l-i-n-g.

- Hallå, detta är Oberoende Opinionskonsult Osvald Osvaldsson.
- Hej, Ossie. Nya regeringsbildningen idag, har du några kommentarer?
- Jaså, den. Ja, ministrarna blev väl som väntat. De flesta hade ju redan blivit utsedda av kvällstidningarna. Magdalena finans, Hultqvist försvar, Wallström utrikes, Damberg industri och Romson miljö. Lövis behövde bara komplettera med lite poster som gymnasieminister och så.

- Blev du förvånad över det?
- Närå, jag bara satt och lyssnade på vem som skulle bli förskoleminister, men jag hörde inget namn. Det kanske kommer i morgon. Fast i stället kunde man ha samlat allt skola och sånt i ett stort pisa-departement. Det hade jag själv lutat åt. Och bra att en sångerska kom in.
- Sångerska?
- Ja, på kultur.
- Jaha, du menar Alice Bah …
- Jaså, var det hon? Jag trodde att det var hon den där med Swing it magistern. Men strunt samma vilken Alice det blir. Huvudsaken att hon navigerar rätt när det gäller den komplicerade Långstrump-härvan.

- Inga utnämningar annars, som var överraskande?
- Nä, inga. Utom statsministerposten. Den hade jag trott skulle gå till någon på Aftonbladet.

- Vad gör statsminister Löfven just nu?
- Lövis? Ja han håller just på att öva sig att gå på promenad, han får bra träning i jobbet av sitt favvisprogram Cesar Millan, mannen som talar med hundar. Vänta, jag riktar mobilen mot Lövis så kan du höra själv:


Ja, ni tre, Jonas, Åsa och Gustav Fido, ni går till vänster om mig. Och ni andra på min högra sida. Gå fint, nu, alla sex. Nej, Annie, sluta skälla. Och bit inte Jonas. Åsa och Björkis, inga tjuvnyp hela tiden, vad har vi sagt om det. Titta på Göran Lägghund, se hur fint han går, så ska det se ut.

- Du hörde, va? Och ändå är att gå på promenad en piece of cake. Kom igen när dom alla ska ner i Harpsundsekan.

Pling och slut från Oktober-roende Opinionskonsult Osvald O. Osvaldsson.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar