tisdag 30 juni 2015

Svartvinbärssaft


Saft för mig förr var alltid svartvinbärssaft, inte apelsinsaft eller nåt, eller snarare var det svartvinbärssaft på landet och apelsinsaft i stan. Apelsinsaften var gul och stickig och fanns i knubbiga flaskor. Apelsinflaskan skulle man stoppa ner i en korg tillsammans med en filt som faktiskt också var stickig.

Sen skulle man gå ut och utnyttja att det var sommar och sol och att man var barn.

Där Stora Skogen började skulle man bre ut filten. Stora Skogen hette det för att den var obetydligt större än Lilla Skogen som låg alldeles bredvid. Stora Skogen försvann sen, höggs ner för att det skulle bli en kyrka där istället, som jag konfades i. Jag hade Harald Ohly som konfapräst i den där kyrkan som restes på marken av Stora Skogen där jag hade min stickiga picknick.

Harald Ohly var av den stränga och gammeltestamentliga sorten. Psalmverser har skrivits för att man ska lära sig dem utantill, varför har de annars skrivits? Jag kan tänka mig en scen därhemma hos honom.

Och så ska du ha noga klart för dig, min gode Lars, att det krav jag ställer på dig är att du går i mina fotspår och blir komminister som jag!
Men sonen lyssnade lite slarvigt och blev kommunist.

Och i morrn byter vi sommarmånad. Juni lämnar plats för juli som Stora Skogen för kyrkan. Ulf Lundell har nån gång sagt att han brukar kalla juni, juli, augusti för fredag, lördag, söndag. Varför inte? Fredig/juni har man ju ledigt utom i början, lördag/juli är det hur ledigt som helst  och söndag/augusti är ju ledigt fast mest i början för på slutet slinker tankarna iväg till måndagen/hösten.

Svartvinbärssaften tappade jag visst bort här, ser jag. Får väl återkomma om den på lördag.
.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar