onsdag 26 augusti 2015

Schyssta matställen: Lotus Café



Men all asiatisk mat som man kan äta i Stockholm då? Japanskt, kinesiskt, indiskt, koreanskt, vietnamesiskt, thailändskt ... Hur mycket god mat som helst. Och många i stora, etablerade restauranger. Kanske finns det några helt små, typ hål i väggen bara, några som inte är kända men lagar lika bra mat som de stora?

Jovisst, och en sådan liten juvel har jag snavat på i Stockholm. Ett ungt kinesiskt par som har en ytterst liten restaurang med utsökt mat. Lotus Café heter den, ligger på Regeringsgatan 95. Kyckling, dumpling, lök, svamp, kål och ris, även vegetariskt. Alla rätter kring 80-90 kr.

Fyra trappsteg ner och plats för ungefär lika många gäster. Många tar förstås take-away, men jag sätter mig och beställer rostad anka med ris, 89 kr. Är lite rädd att den kan vara torr eller så, men det hade jag inte behövt oroa mig för. När det kommer in är den mör och saftig, uppskuren i generösa skivor. Sagolikt gott är det.

Till efterrät tar jag äggtårta, mest för att det låter kul, 12 kr för en, 29 kr för tre st sådana, vad det nu är för nåt. Det visar sig vara runda heta kakor, som crème brulée ungefär, men mildare. Vad är det för smak? Vanilj? Nej, nåt annat. Gott i alla fall.

De kom till Sverige för fem år sedan, berättar tjejen och killen som har stället. All mat är deras egna recept hemifrån. De kommer från Hainan och han pekar på väggen där man kan se fina foton av ön. Han har tagit dem själv. Hainan är Kinas näst största ö. Som Öland alltså, om man jämför. Två Ölandsbor som emigrerar till Kina och bakar kroppkakor och pekar ut sina exotiska bilder på Stora Alvaret för sina kinesiska matgäster. Så ungefär. Om man kan tänka sig Öland med en befolkning på 6 miljoner.

Och teet som jag dricker till är hälsoté, deras egen blandning, läser jag på en skylt. Fyra ingredienser.
Puer tea, som är bra för magen och favoritdrycken för de kontorsanställda i Kina, så det måtte vara hyfsat mycket av den drycken som går åt varje dag, tänker jag.
Chrysantemum, som är bra för ögonen och levern och tagen från Hangzhou i östra Kina, där tydligen den bästa växer.
Wolfberry, bra för njurar och energin, från Ningxiaprovinsen i västra Kina, favoritplatsen för vargbär.
Chrystal sugar, bra för strupen och motverkar hosta.

Mätt och belåten tar jag mig med lätta varglika steg uppför de fyra trappstegen till gatan igen. Regeringsgatan var det ju. Men vänta nu, hur lät den där gamla dängan, ” ... gata regerings 74 va´ adressen, där allting händer och fötter ...”. Just det, Nalen ligger ju bara en bit bort. Det gamla jazz- och danspalatset från 30- 40- och 50-talet som fått nytt liv numera. Topsy Lindblom som drev det var även guldmedaljör från OS i Stockholm 1912 - ett tips som du kan ha med i någon frågesport - i vilken gren var det? Svar: tresteg.

Och där är den alltså, den klassiska lokalen, bara en bit bort! För en hälsotédrinkare i stort sett bara tre steg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar