söndag 9 augusti 2015

Trubbeldröm


Vad sägs om den här då? En trubbeldröm. Eller tredubbeldröm. Fast det blir väl sex st? Tre menar jag ju.

Dröm nr 1. Jag skulle hem. Hade varit ute någon konstig stans. Det var som något skepp, typ. Stort i alla fall. Går den här til Odenplan? Därifrån kan jag ta mig hem, det visste jag. Kan ni släppa av mig där? Eller nära tunnelbanan varsomhelst.

Det frågade jag alla på fartyget, men ingen förstod. Folk jag frågade pratade på nåt obegripligt språk. Min hjälplöshet övergick i skräck. På nån av gubbarna lät det som om jag måste läkarundersökas. Det ville jag för liv och pina undvika.

Dröm nr 2. Den kom direkt på efter den första. Definitivt nåt annat land. Något i Asien. Jag satt i nåt slags pariserhjul som bara föll och föll rakt ner. Jag åt nån frukt av nåt slag, men dolde det för de andra, oklart varför.

När jag kom ner blev det stort hallaballoo. Vad har du tagit dig till med, ropade folk. Ätit en banan i det fallande pariserhjulet (eller vilken frukt det nu var)? Då måste du skjutas förstår du väl! Men jag kände ju inte alls till den regeln, protesterade jag. Jaså, ja då så, sa de då. Och deras ilska la sig plötsligt.

Dröm nr 3. En återkommande dröm hos mig. Det ska vara samling, men var? Och vilken utrustning ska jag ha? Lumpen eller jobbet var det. Jag bar med mig stora grejer, som sparkar och metspön och sånt. Det gjorde inte nån av de andra. Känsla av stor brådska. Men drömmen hinner aldrig med att återge hur samlingen går, det sista i drömmen är att jag står där intrasslad i mina sparkar och metspön och vad det är.

Det jag skulle vilja är att jag i nån sån här knäpp dröm ska komma på i drömmen att drömmen är knäpp, så jag slipper drömma om sånt här, men nåt sånt kan jag nog bara drömma om.
.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar