onsdag 30 mars 2016

Föregångskvinnor 3: Agda


Agda Österberg föddes på Bryggargatan 6 i Stockholm den 18 oktober 1891. Titta in i den sprakande elden och lyssna så ska jag berätta lite om hennes liv.

Hon har fem syskon och mamman driver en liten matservering. Pappan dör när hon är 12 år. Agda är näst äldst av barnen och måste hjälpa till med familjens försörjning, får plats som hembiträde i en kommendörsfamilj. Där ser hon en av husorna brodera något. Agda tycker hon använder fel garn, ritar i stället upp något annat som passar bättre. Husmodern ser talangen, hjälper henne in på aftonskolan Althins målarskola. En öppning för Agda.

Fattig och talangfylld, hur bär man sig åt för att få sitt break? Genom ett stipendium från ”Telefon-direktören H.T. Cedergrens uppfostringsfond” får hon chansen att studera några år vid Konstfack, från januari 1912 till maj 1914.

Det har börjat lyfta för Agda nu. Efter Konstfack får hon anställning som ”mönsterritare” hos Föreningen Handarbetets Vänner i Stockholm. Redan 1916 avancerar hon till ”artist”.

1917 den 25 april. Handarbetets Vänner blir den dagen det första företaget att ansluta sig till det nystartade SPP. Du kommer väl ihåg den långe vd:n Erik när han daskade pappret i bordet framför de karamellätande Ester och Birger? De anställda registreras prydligt i åldersordning på den här tiden. Agda är yngst med sina 26 år och blir därmed SPPs första försäkrade, eller ”aktiv medlem nr 1” som det hette.

På 20-talet blommar Agda ut. Stipendier i Italien och Tyskland, deltar i världsutställningen i Paris och komponerar två flossamattor som Stockholms gåva till kronprinsparet Gustav VI Adolf (nuvarande kungens farfar) och Louise Mountbatten.  Svenska Slöjdföreningens Tidskrift skriver: Agda Österberg är en djärv och uppfriskande talang, gjuter nytt liv i några av handarbetets bästa traditioner.

Till slut blir förstås Handarbetets Vänner för trångt för hennes talang. Den 1 april 1926 slutar Agda där och blir chef och konstnärlig ledare på AB Libraria. Men bandet till SPP kapas inte, hon fortsätter som så kallad direktbetalare.

Den stora förändringen i hennes liv kommer 1933 då hon plötsligt flyttar från Stockholm. Inte utan att jag känner igen mig lite här. Hon flyttar inte till Varberg som jag, men till nåt som låter ganska likt: Varnhem. Det ligger i Västergötland mellan Skara och Skövde. Där finns en liten ateljé, Axevalla-Varnhemsslöjd. Hon övertar den. Och i den idylliska naturen sträcker hon ut sig i hela sin talang och får en nystart som konstnär.

I Varnhem ritar och bygger hon 1939-40 huset Tre Bäckar med ateljéer och väveri. Under fyra decennier kommer hon här att skapa tusentals textiliekonstverk till kyrkor och offentliga miljöer. En legend i Sverige inom textil konst.

På mitt företags 50-årsjubileum 1967 då var det stor mottagning på Handelskammaren i Stockholm. Alla prominenta i företaget, vd:n och överstyrelseordföranden osv, stod på podiet och bockade tog emot gåvor. Ett av gåvorna var ett konstverk av Agda Österberg. En stor väggbonad med fem blommor i silkes-, linne- ylle- och guldtrådar. Det du. En blomma för varje decennium.
Det finns på film det här också. Man ser hur Agda pekar på bonaden och förklarar något för överstyrelseordföranden Ragnar Söderberg. Olles son du vet.

På sistone har hennes konst fått en renässans. En röllakansmatta från 1950-talet av Agda Österberg såldes den 23 maj 2011 på Göteborgs Auktionsverk för – håll i dig nu - 150 000 kr! En matta vävd 1956 av Agda inropades på hösten 2012 på Bukowskis Moderna för 159 000 kr. Och en annan Agda Österberg-matta klubbades på hösten 2014 för nära 160 000 kr.

Till 100-årsdagen hade jag annars kunnat tänka mig att nåt barn eller barnbarn till henne hade vävt ihop en väggbonad med tio blommor i. Så att decennierna kunde blinka menande till varandra över tidens brusande ocean. Hade varit coolt.

.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar