onsdag 23 augusti 2017

Buddy Love har lämnat in


Jag satt i Kaskad och biosalongen var full med andra ungdomar runt de 13 som jag. De som var erfarna matinébesökare vek ihop biljetten och visslade högt i den. Under reklamen bedarrade stormen lite och när ridån gick upp för själva filmen spred sig i salongen en så knäpptyst förväntan att man kunde höra en biljett falla.

För mig var det oftast Doktor Jäkel och Mr Hyde. Den såg jag tre gånger. The Nutty Professor hette den i original, men den svenska titeln var bättre. Filmen baseras ju på boken Doktor Jekyll och Mr Hyde. På den här tiden fanns inte så mycket trix och jox på film, så Jerry Lewis fick alldeles på egen hand gestalta förvandlingen av timide, förvirrade kemiprofessor Krebb till playboyen och underhållaren Buddy Love. En film helt byggd på Jerry Lewis och hans oförlikneliga bemästrande av tal, mimik och kroppsspråk.

Och jag satt trettonårig och såg filmen igen och igen och var Buddy Love.

Nu den 20 augusti lämnade Jerry Lewis in. Efter ett makalöst liv.
Han föddes den 16 mars 1926 i Newark som Joseph Levich. Eller Jerome, det finns olika uppgifter om förnamnet. Föräldrarna använde namnet Lewis när de uppträdde på vaudevilleteatrar, pappan sjöng och dansade, hon spelade piano. De var ofta på resande fot och lille Joey fick ofta vara hos mormor. Han växte upp osäker och med en törst efter uppmärksamhet och bekräftelse.

När han var fem år började han uppträda med föräldrarna, hoppade av skolan tidigt och var en erfaren komediartist vid 18 års ålder. Bildade komikerpar med en viss Dean Martin 1946 med shower på scen, teve och nattklubbar. Dean Martin & Jerry Lewis blev ett begrepp och 1949-1956 spelade de in tio filmer ihop, alla kassasuccéer.

Från 1956 gjorde han egna filmer både som skådis och regissör och 1963 alltså denna Doktor Jäkel och Mr Hyde, som var min stora favoritfilm när jag var ung. I den där ”remaken” 1996 med Eddie Murphy var Jerry Lewis manusförfattare, läser jag nu.

Fler saker som jag förut inte hade en aning om när det gäller Jerry Lewis: Han donerade massor av pengar till forskning om DMD – Duchennes Muskeldystrofi – en fruktad muskelsjukdom där ingen bot ännu finns.

Jag såg också att det var hans son som var Gary Lewis i Gary Lewis and the Playboys, popbandet som hade 60-tals-hiten Save your heart for me.

Och ett stort hjärta hade hans far. En Buddy med mycket Love.


.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar