fredag 25 augusti 2017

Vad en pensionär gör


Vad gör en pensionär? Är en sådan själv men vet inte så noga vad det är meningen att man ska göra när man är en. Men just den frågan fick några barn. Deras svar hittade jag på nätet. Så här svarade de.

Sebastian, 5 år:
Hmm, det var en jättesvår fråga. Men jag har hört talas om dom på tv. Jag tror att det är en som pantar burkar.

Johanna, 5 år:
Dom får ta ledigt från jobbet får dom får pengar ändå. Alla blir det om man inte dör före. Jag tycker det ska bli kul att bli pensionär för då får man vara hemma och ligga i badet hela dagarna.

Johannes, 5 år:
Pensionär blir man när man är ganska gammal, 30-40 år eller så. Dom snickrar och brukar säga till om röret har gått sönder. Jag vill inte bli pensionär för jag vill bli dinosaurieletare.

Intressant. Min egen gissning var länge att pensionär = någon som sitter på en bänk och matar duvor. Fast där var jag kanske lite påverkad av Hasse & Tages låt Blå Stetsonhatt från 88-öresrevyn …

 ”men om man nu inte vill dö vid 30 då, inte nöjer sig med att sitta i stadsparken och mata duvor …”. 
Åldern stämmer ju faktiskt där, 30-40 år, precis som Johannes sa.

Det mest pensionäriga i min uppväxt var väl annars Ålderdomshemmet i Blackeberg. Jag passerade det varje gång jag gick till skolan. Ett stort hus i rött tegel, med något väldigt märkligt, nämligen en hög och bred trappa som ledde upp till ingången från trottoaren.

Jag vet inte hur mina tankar gick men jag fick den ofrånkomliga känslan av att pensionär, ja då gäller det att ha väldigt pigga och raska ben. Fast de kanske gick flera i bredd och stöttade upp varann, trappan var ju bred också. Såg aldrig till några pensionärer där, vad jag minns. De kanske var inomhus och hade stärkande bengympa med tunga vikter.

Nä, nu är det väl dags att jag masar mig ur badkaret ett tag och börjar leta pantburkar. 

.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar