onsdag 9 augusti 2017

Husdrömmar


De drömmar jag har är ofta om hus. Och om lumpen. Och hundar. Och jobbet, fast väldigt konstigt om jobbet.

Hus. Det kan vara hus på landet och huset i Blackeberg, lite blandat så där. I en dröm var jag i ett hus och sen måste jag ut därifrån, för det fanns ingen mat. Det var jag som måste få fram mat. Så jag började gå. För maten låg tydligen långt bort. På vägen dit passerade jag några som stod böjda över en kittel som kokade över en eld. Sen pausade jag mitt i stan någonstans, kände knappt igen mig, uppdraget glömt på nåt sätt. Och längre kom jag inte.

Lumpen. Det stående temat är att det är uppställning någonstans. Vet inte var och när. Jag rafsar ihop några lumpenpersedlar i ett tält, det är nog mina grejer, stridssele och puffra och grötställ och snuskburk. Jag kånkar på dem någonstans, hittar några som har ställt upp sig någonstans, det är nog här jag ska vara. Det är det inte. Känner ingen ångest, bara hur tungt det är att kånka på allt detta.

Hundar. Förut drömde jag skräckdrömmar om hundar. Hundar hade alltid glimmande tänder och kom efter mig. I vaket tillstånd har jag av Cesar Millan lärt mig att det inte är så att hundar alltsedan de fötts haft som enda mål att flyga mig i strupen, de är bara mina medvarelser på den här jorden. Den här sena upptäckten i livet har kanske sipprat in i drömmarna. För hundarna numera har inte hemska glimmande tänder. De kryper bara in i husdrömmarna eller lumpendrömmarna ibland, oklart vad de har där att göra.

Jobbet. Ja, jag har ju inget sånt nu. Utom när jag lägger huvudet på kudden. Då är jag mitt uppe i nåt jobb. Ska handlägga saker. Och det är folk från mitt första jobb på Alecta där och även folk från mitt allra första jobb på Handelsbankens Utlandsavdelning för ungefär 7 000 år sedan. Det utmärkande för de här drömmarna är två saker.
1) Jag har inte en susning hur jag ska göra när jag handlägger ärendet.
2) Jag fortsätter låtsas att jag har koll och bara hoppas att ingen ska upptäcka det.

De där två sista sakerna påminner osökt om en aktuell folkvald i Vita Huset. Fast det är ju en annan typ av dröm. En mardröm.    


.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar