fredag 6 augusti 2010

Öland

Det här är en bild på Öland. Den är jättepytteliten, men jag hoppas det går att se. Nej, jag har inte varit på Öland. Det är bara det att jag just nu läser Nattfåk, en deckare som utspelar sig på Öland och författaren är Johan Theorin. Jag har inte läst ut den än, är mitt i nånstans, men skyndar mig att skriva om den innan jag läst ut den.

Flera andra deckare jag nyligen läst har nämligen varit superbra ända tills upplösningen, som gjort mig lite besviken. Nesbös Pansarhjärta t ex. Och Keplers Paganinikontraktet. Så isande skickliga nagelbitare men för mycket James-Bond-omöjligheter och blodbad till slut.

Icke så Nattfåk. Drunkning och stölder är hittills det enda som "hänt", men den är ruggigt spännande av det där krypande slaget. Det är så befriande att läsa en deckare som inte vältrar sig i yttre händelser. Nåt pris för årets bästa, har den också fått. Jag meddelar när jag läst klart, om den höll hela läsningen ut.

Jag har faktiskt en annan slags koppling till Öland. Min favorit av nu levande poeter bor där - Lennart Sjögren. Hans "Fågeljägarna" brukar jag lyssna till när jag diskar. Det är han själv som läst in den på skiva. När jag hör den rinner det nåt i mitt blod som bara kan beskrivas som lycka.

Men nu får jag fortsätta med den där boken.
.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar