onsdag 8 september 2010

Hör mig på Bokmässan

Jag hade genrep i dag. Gick till en Öppen Scen och läste dikter ur min diktbok Kärleken tar för lång tid. Jag ville känna hur det kändes att stå på scenen och framföra dikterna.

Scenen var Folkkulturcentrums Öppna Scen i Hjorthagens Medborgarhus i Ropsten. "Öppen" innebär att man anmäler sig när man kommer dit, om man vill framträda på scenen. Vilket jag gjorde, först av alla. Det var så få där, ett dussintal bara, men det blev bra övning för mig ändå. Jag fick 10 minuter på mig, precis som jag kommer att få på Bokmässan i Göteborg senare i september.

Då får jag nämligen läsa mina dikter i något som heter Rum för poesi. Den 25 september kl 11:00. Under hela bokmässan går det att köpa min bok i Bokförlaget Myntas monter, som har nummer B02:28.

Varför behov av genrep? Är jag en amatör på det här med dikter? Nja, för dikternas innehåll och kvalitet känner jag numera lugn. Och boken är jag omåttligt nöjd med, den är så vacker och proffsig, formgiven som den är av Boel Algulin. Och när jag läser dikterna tyst, inom mig, vet jag hur jag ska läsa dem för att de ska gå fram.

Men när jag ska läsa upp dem högt, på en scen, framför en publik, får jag ibland fatt i fel nervositet. Hör min egen röst som ur en tunnel ungefär. Och torr i munnen. Och glömmer att titta på publiken.

Men för varje gång jag gör en uppläsning, minskar den där konstiga felaktiga nervositeten. Och ökar gör då i stället den rätta nervositeten, att jag är där, att rösten går ihop med texten, att jag ser publiken.

Då kan det bli så att jag njuter lika mycket av att läsa dikten, som jag gjorde när jag skrev den. Ja, som om den skrivs när jag läser den - och med publiken som jag vågar möta med mina blickar skriver vi tillsammans dikten där och då.

Genomborrade av mörkret bakom människan, eller hur Lars Gustafsson fick till det. Det är förstås lång väg dit, men att jag anträtt resan är otroligt roligt. Ett äventyr.

Festligt om vi skulle ses där!

Visst ja, det höll jag på att glömma bort att säga. Det går numera bra att köpa min bok även i den vanliga fysiska bokhandeln i Stockholm. Boken finns i Hedengrens Bokhandel vid Stureplan, S:t Paulsgatans Pappers- och Bokhandel vid Mariatorget, och Söderbokhandeln på Götgatan.
.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar