lördag 11 september 2010

Siffror har inget minne

Senaste opinionsundersökningen dundrar ut i morgontidningen - över 50 procent för alliansen! Segern är vunnen (om man är allians-anhängare)! Alternativt: Loppet är kört (om man är rödgrön-anhängare)!

 Ja, det är ungefär så som man känner.

Men segern? Loppet? Det är nåt konstigt med det här. Media vill få oss att tro att om De Fyra leder stort i en sån här undersökning så är det jättesvårt för De Tre att orka ikapp. Ungefär som om det vore ett långlopp. Och hade det varit ett lopp så hade jag hållit med, då är det både praktiskt och teoretiskt omöjligt att springa ikapp en stor ledning.

Men det som avgör är inte flåsande politiker, för det existerar inget lopp. Det som avgör är vad du och jag tycker, vi individer, när vi står där i valbåset med valsedlarna i handen. På sin höjd är det i det ögonblicket som det är en tävling, i var och ens hjärna, få se nu: välja De Tre eller välja De Fyra? 



Men någon ledning kan ingen av dem ha. För vi kan ju alla, teoretiskt sett, bestämma oss för exempelvis Miljöpartiet när vi står där i avgörandets stund i valbåset. I så fall får Miljöpartiet 100 procent och alla de andra noll procent. Men hur gick det till? Hur kunde de hämta upp försprånget så? Därför att inget försprång fanns, inget lopp fanns, därför att valet avgörs av ditt och mitt tänkande, på en sekund, inne i ditt och mitt huvud.



Men hajar jag då inte att opionionsundersökningarna är statistiskt säkerställda? Kristallkulan funkar ju för bövelen! Jo, jag hajar. Men det är ett korthus av tunt papper på ett öppet fält. Det håller om det inte blåser. Men om det blåser, alltså om du och jag och en drös andra bestämmer oss för exempelvis Miljöpartiet där i valbåset, då blåser det där korthuset ömkligen omkull. Som om det aldrig funnits. Vilket det ju inte heller har gjort.



Men spelar inte opinionsundersökningarna någon roll då? Jo, om man tror på dem och det där mystiska loppet. Den här senaste undersökningen kan ju i så fall verka peppande för De Fyra. Och deppande för De Tre. Och på så sätt påverka valutgången. Om de alltså låter sig styras på det sättet. Annars inte.



För siffror finns inte. Det är bara våra hjärnor som finns.



Och jag tänker på Aktuarie-Lasse på mitt jobb, företagets matematiker, vad han sa en gång. Jag hade sagt nåt om att jag vann i konstlotteriet förra gången, så då kan jag väl inte vinna nästa gång igen. Jodå, sa han. Siffror har inget minne.
.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar