måndag 13 juli 2020

Quod erat demonstrandum


den här dikten är
fullkomligt meningslös

men ändå

allt är fullkomligt meningslöst
på ett meningsfullt sätt
som vi ändå inte förstår
nåt av

allt är fullkomligt meningsfullt
på ett meningslöst sätt
som vi ändå förstår
nåt av

allt är fullkomligt meningslöst
allt är fullkomligt
allt är
allt

dignande i min korg av lösa
meningar plockade när jag
sover när jag precis ska till att
säga nåt tänka nåt vakna skruva på mig
stora flak av strumpor och
glömt vad det är

länge länge läste
jag allt baklänges
sen läste jag allt så att allt
blev samma läst
från båda hållen
hur jag än vred på mig förblev
jag en palindrom

i detta
framåtstörtande
inåtbakande
framåtglidande
inåtlidande
frambesvärjande
imbelupna
stråvaxlena
befrynderliga
härligångande
framdrivande
återfruktande
blidhansviljande
motlagshämmande
ingenting

inga ord av drypande inget
ös ner ord av drypande inget
ös ner ord av drypande inget
ös ner ord av drypande inget

nerslag av oåterkalleligt återskall
åter skall åter
skall malda mellan våra
händer
oåterliten oåtermena oåterallt
jag kastar mig i svartblåa vingar av oåterallt

oåterringar på det fuktiga vattnet av oåterallt

ingenting är konstigt
när vi väl lärt oss
glömma vår läxa
av knastrande motsats

obegripligheten är sin egen åska
ogripbarheten är rätt
ogripbar den böjer
sin nacke och ler
snavad i sin egen frånvaro att
vara vaniljsås skokräm eller
en cementblandare från en snart
nedlagd fabrik tre kilometer
utanför Mönsterås

det som är enkelt är att göra
det som är enkelt
och svårt svårt och det som är svårt är att göra det som är svårt
och enkelt enkelt

eller

det som är enkelt är att göra det som är enkelt och svårt svårt
och det som är svårt är att göra det som är svårt och enkelt enkelt

eller så här

om livet är helt är det helt enkelt enkelt

eller helt enkelt så här

om livet är helt
är det helt
enkelt
enkelt

quod erat demonstrandum
what your demon strand on
vad erat monster strand dum

koka mig
gristrynsgröt

koka mig
levande

koka mig så jag blir
levande

koka mig så jag blir
gristrynsgröt

floden oss emellan
på alla gånger jag
sänkt mig ner i den
har aldrig tagit emot samma
mig

alla betydelser har
för länge sen gått och
lagt sig

solen har nyss
doppat sig i choklad
det enda vi säkert vet



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar