måndag 13 juli 2020

There´s always been a Ralers


tänkte berätta om när Mitzi försvann
hon var vår katt när jag var liten
och vi gick omkring och ropade överallt
åkte till och med i bil
långt bortanför Södra Ängby och letade

det var bokhandlaren som hittade henne till slut
och vi fick vår Mitzi tillbaka
och som tack till bokhandlarn fick han en av hennes ungar
och som tack för kattungen
fick jag av bokhandlarn en bok om troll
som jag var tvungen att tacka för
fast den var lite barnslig

bokhandlarn fanns i hörnet
där gula Grundvigsgatan rinner upp till torget
nu är det visst nån filmkedja där
sen bredvid var det fruktaffär och sen posten och
båda dom är borta nu
men inte herrekiperingen, den är kvar

for there´s always been a Ralers at Blackebergs torg

och Janne Schaffer du stämde din första gitarr
Ola Brunkert du slog en trumvirvel
och Anna-Lena Löfgren du sjöng Åh regniga natt här

och Bodil Malmsten, Bruno Wintzell och Ulf Brunnberg
ni har skrivit dikter
ätit Tutti Frutti
och gått i Vanheden-korta byxor här

ni är Blackeberg

ni är inte Blackeberg

ni är Blackeberg också

liksom stora och lilla skogen som låg i sluttningen
ner mot Islandstorget innan det växte upp en kyrka där

liksom mamma som bodde på Grundtvigsgatan 47
i femtio år

liksom matinékön till Kaskad som ringlade sig ända bort
till Handelsbanken där en pizzarestaurang nu är

liksom Sega
fabriken där man kunde köpa trasigt godis asbilligt

liksom jag som klättrade in genom balkongen på Holbergsgatan 24 och samlade på stenar som blänkte

liksom drömmarna som klirrade i påsarna från
systemet som fanns på torget

liksom Bianca som tittar ut mot de tre fontänerna
där hon fortfarande står stel som en staty
granne med herrekiperingen

for there´s always been a Ralers at Blackebergs torg

och de tunga kassarna av gräl och misslyckade mål och trasiga plånböcker och fingervantar fick vi ställa ifrån oss mitt bland varandra för att kunna andas in de rusande åren och betala med våra drömmar om nästa mål

och rundvandringen efter John Ajvides bok som jag gick med i och nu vet jag precis var i Blackeberg vampyren tog ett språng ner för att dricka och varför Ajvide skrev så kniven brann även i mig

och jag minns gamla Stubben, där jag satt och lyssnade på Hey Jude efter skolan innan jag gick hem

och det finns alltid någon som går omkring och ropar överallt efter någon eller något som kommit bort

for there´s always been a Ralers at … ja vilket torg som helst egentligen

ett något som är kärna och inte vittrar, ett sänke som håller ner skräcken under vattnet

en rynkig hand som ännu finns så vi vet att vi inte är övergivna

ett Ralers eller torg i oss som vill banka in att det är vi som är här och att allt annat är gamla stoft av stjärnor

och oavsett hur långt utslungade vi är
att det alltid, alltid, alltid, för var och en av oss
finns en snäll bokhandlare som hittar oss igen


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar