söndag 5 december 2010

Börsparken den 4 dec

Det här inlägget läses bäst med istappar hängande i taket. För stämningens skull.

I går åkte jag in till Börsparken i Gamla Stan. Trots att jag ännu inte hade blivit av med min envisa förkylning. Men jag ville dit. Där ägde ju den stora bokreleasen rum. Den bok som skulle släppas var POESI - Sveriges bästa digitala poeter, utgiven av Tolvnitton Förlag. En antologi med 111 poeter från Sveriges största lyriksajt www.poeter.se.


Ruggigt frysande iskallt var det. Jag åkte dit inuti min tjockaste mest heltäckande vinterrock, kl 15 skulle jag ju läsa. För sent upptäckte jag att jag glömt sätta på mig långkalsonger, det hade behövts denna bitande eftermiddag, men det får gå ändå, tänkte jag, när jag kom fram till Börsparken. 



Påfågeln var bra. Ja, det är han som påar, alltså påannonserar nästa som ska läsa. Daniel kanske han hette, det verkar många påfåglar heta. Han värmde upp publiken med ett skönt tugg, sen läste han sin dikt om monster, jag har hört honom läsa den förut, den är bra.

Det kanske var han som hade skrivit förordet i boken. Ett suveränt förord. Beskrev poeter.se: ”tiotusentals poeter, en miljon texter, över hundratusen läsningar varje dag”. Avslutade med ”i din hand håller du en samling rykande färsk modern poesi”. Det ges ju ut så ytterligt lite ny svensk poesi, men poesin är inte död, den har bara hållit till på nätet.

När jag påad av Daniel Påfågel gick fram till miken var jag himla glad att jag trotsat onda halsen och kommit hit, hade en sån skön känsla att vara en del av allt detta. Rösten höll inte för en lång dikt, men min dikt i antologin, ”Det var en enda svalas sommar”, var nog kortast av alla. Och om även publiken glömt sina långkalsonger var de nog tacksamma för det. 



Långkalsonger - långa dikter. Kortkalsonger - korta dikter. Så är det, tänkte jag. Och läste min dikt för alla med kortkalsonger och med kalla fötter. Max en minut tog min läsinsats denna releasedag. Jag bockade och när jag gick av scenen, slog det mig. 


Att det finns nåt som är varmare än långa kalsonger. Långa applåder.
.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar