torsdag 9 december 2010

Kurre & Åsa och papperstussarna

- Surprise!

Den rösten kände man igen. Jag vände mig sakta om och där satt han i bokhyllan. Och hon. De dinglade nonchalant med benen.



Kurre: - Vad har du ...
Åsa: - ... i dina fickor?
- I mina fickor? Få se ... nycklar och plånbok och biljett och tuggummi av den gula sorten.


Å: - Och så en sak till: en ...
K: - ... massa papperstussar!

- Så många är det väl inte? Ja, en eller två brukar jag väl ha.

K: - Nej, det är jätte-
Å: - många pappers-
K: - tussar! Vad ska ...
Å- ... du med dom till?

- Jo, när jag är färdig med ett tuggummi och inte har tillgång till en papperspelle, då lindar jag in det i en papperstuss för att skydda jeansen och tager sedan tuggummit, fortfarande väl inlindat i papperstusssen, och slänger det i närmsta papperspelle jag ser.



Det var ett uttömmande svar, tyckte jag. De såg inte ut att hitta någon ny tråd att dra i. De dinglade lite med benen under tystnad. Åsa hämtade sig först.

Å: - Men du kan ju glömma tussen i ...
K: - ... jeansen när du går förbi pellen?
- Ja, jag antar att jag KAN göra det.

K: - Och du kan glömma den i jeansen när ...
Å: - ... du ska stoppa dom i tvättmaskinen?
- Tja, det är väl i alla fall tänkbart.

Å: - Och hur ser jeansen ut efteråt när ...
K: - ... du tar ut dom ur tvättmaskinen?
- Ja dom är förstås alldeles ihopklibbade vid fickan.

K: - Och kanske inte ...
Å: - ... bara det, eller hur?
K: - Med tanke på dom där ...
Å: - ... många papperstussarna?
Det såg ut att rycka lite i deras mungipor och benen dinglade alltmer frimodigt.

- Ja, kanske också diverse vita prickar av pappersfnock här och var, tillstod jag.
Å: - Så då gäller det bara att hitta en pappers-
K: - pelle för dina ihopklibbade, vitprickiga jeans?

Två ringlande skratt från bokhyllan nu. Fyra dinglande ben. Och så ett ”tjoff!” Så som det låter när två dinglare dråsar ner från en bokhylla rakt över ett tangentbord.

Med fötterna först landade de på var sin tangent. På Kurres stod det ”bloggen” och på Åsas ”ut”.

Och så blev det också.
.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar