fredag 3 december 2010

Den andra bra USAserien

USA intar ju en särställning i världen när det gäller långfilmer. De flesta av de filmer som jag - och de flesta andra - tycker är fantastiska, de är från USA (eller amerikanska, som man säger, fast Amerika väl snarare är en kontinent än ett land).

Än TV då? Ja, man kan ju roa sig med att zappa genom kanalerna en valfri dag. USA-program överallt. Och framför allt i form av olika serier.

Av världsklass även det, precis som långfilmerna?

Tvärtom, if you ask me. När det gäller teveserier blir jänkarna utklassade av britterna. USAserierna är en jämmerlig soppa av gallskrikande ytlighet och tjatiga upplägg enligt formulär 1 A.

Men det finns några strålande undantag. Tre st, närmare bestämt. Den första av dem har jag redan pratat om; "Mannen som talar med hundar". Den andra är House. Självklart är det Hugh Lauries förtjänst. Hans sätt att göra superläkaren Gregory House är lika eget och enastående som Peter Falks sätt att göra deckaren Columbo. 



Utan Laurie vore förstås House en vanlig dussinserie, men hans medskådisar sekunderar honom bra. Den kvicka dialogen mellan Laurie och hans läkarteam fascinerar mig, man vill inte missa ett ord, fast alla medicinska termer förstås går mig förbi. Och om medicinsnacket är korrekt eller fejk är f ö ointressant för mig.

Jag kan inte fatta hur denne Hugh Laurie är samma skådespelare som i Jeeves-serien, där han ju spelar Bertie Wooster, en komisk roll som är diametrala motsatsen till Gregory House. Och båda rollerna gör han lika bra. Som om han fötts till dem. 



Dessutom är han ju engelsman. Och spelar huvudrollen i den amerikanska serien House utan att detta faktum märks. Hur bär han sig åt?

Vilket får mig att tänka på att huvudpersonen i den där första bra amerikanska serien, "Mannen som talar med hundar", inte heller är amerikan, utan mexikan, ja ursprungligen i alla fall.



Blandning skapar innovationer. Även utanför teveburken. Man ser det överallt. Max genom mix. Den facklan är det viktigt att vi hjälps åt att hålla högt i dessa tider av nya mörkmän med sina gamla falsArier från historiens skräphög.



Den tredje jänkarserien som fallit mig på läppen? Det får bli i ett annat inlägg.
.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar