tisdag 20 oktober 2009

Dostojevskijs kamel 15 - Mugg AbM Brakoc

.
Mugg AbM Brakoc.

Mugg AbM Brakoc - vad tror ni det är? En slumpvis ihopsättning av bokstäver? Nja, det beror ju på vem du frågar. Om vi tänker oss att du frågar mig, så skulle jag kunna svara så här.

Mugg AbM Brakoc. Man kan smaka på ordet. Då får man en första aning.

Sen kan man sluta ögonen och känna … är det inte nån speciell doft … jo, bestämt är det det … och fortsätta gå mot den … med höga kliv genom sanddynerna … och så … just när man trodde att det var nog inget … kommer man fram till den … oasen av Mugg AbM Brakoc som brer ut sig som en ansiktsbok framför en …

… och några spår ser man där … av kamelerna Signe och Elfride och några till … och en ny kamel Miriam …

Minns ni den där filosofen jag pratade om? I någon av de första kamelerna här? Och som hela Dostojevskijs kamel byggde på? Det var så filosofen hette - Mugg AbM Brakoc.

Och det är också när två kameler möts. De utstöter ju ingalunda något "tjena - och annars?" utan de står helt stilla, gör en cirkelrörelse i sanden med ena hoven och tittar sen långt bort mot horisonten. Utan att ha bråttom. Och kan då känna en ton inom sig av Mugg AbM Brakoc. Då har de hälsat.

Ungefär så skulle jag svara, om du frågade mig.
.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar