måndag 12 oktober 2009

Dostojevskijs kamel 8 - diktmapp av mullbärssidenpapper

.
Ja, efter den dikten glömmer du väl aldrig att ösa semlan? :- )

Det flöt så en tid då vi halvdussinet aktiva i DK skickade in våra kameldikter som den skarpsinnige Ola välvilligt utpostade. Och samtliga kameltungor hölls mitt i munnen, varvid ingen hopblandning och demaskering inträffade.

Men nu måste jag berätta om diktmappen och Street Marknad och Olas googling och vad som då hände.

Jag, den uteslutande cyberaktive Moses-Göran, blev plötsligt havande med något tryckt. Bokförlaget Mynta tryckte upp en diktmapp. Förmodligen ett nytt ord. Åtminstone en ny företeelse. "Kameldrivarscherzo – åtta poetiska vyer" hette den. Bestod av åtta utvalda dikter tryckta på vackra kort inuti en handgjord mapp av mullbärssidenpapper. Lika läckert som det låter. Korten trycktes det upp rätt många av men själva diktmappen gjordes endast i 10 ex, varje ex numrerat.

Nu bar det sig så att Street Marknad på Bergsunds Strand i Stockholm skulle ha tema Ord & Text under en helg, med bokförlag och lyrikuppläsningar. Ett av förlagen var Mynta. Kunde jag läsa ur min nya mapp då? Kanske med flera av Dostojevskijs kameler?

I den dunkla arabiska natten begrundade jag detta förslag, skrapade upp lite tankfull sand med bakbenet, där vi stod ett urval av Dostojevskijs kameler och idisslade vid något vattenhål, gissningsvis Roxy.

Och så klarade jag min kamelstrupe och beskrev födelsen av mappen, eventet på Street och chansen att vid Ord & Text göra en gemensam DK-aktivitet av nåt slag. Typ? Eller?

Tystnad runt vattenhålet efter mina ord, medan jag förstulet sökte utröna i de andras outgrundliga kamelögon hur detta skulle tas emot.

(forts …)
.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar