fredag 9 oktober 2009

Dostojevskijs kamel 6 - hommage till Åke Holmberg

.
Ja, den dikten beredde mig inga svårigheter förstås, att förstå att det var en Mosesdikt. Och inte en Görandito.

Jag gillade nog det här med kamel. Jag har ett kort från Tunisien där jag sitter på en. Och jag har en gammal klockarkärlek i form av Ture Sventon i öknen. Har ni läst den? Gör det annars. Det går aldrig för en människa att bli riktigt lycklig om hon inte läst den boken.

… temlorna nedfrysta till hasselnötter i kylskåpet Nordpolen …den skicklige men argsinte pastejsmackaren … herr Omar med ögon outgrundliga som den arabiska natten … Ture Sventon med profilen skarp som en hök … och hans ord som kommer som pistolskott … med en klick grädde som fastnat på nästippen …

Jag läste boken om och om igen för mina barn Kattis och Anna när de var små. I sina memoarer en gång får de väl hudflänga mig för det, men roligt hade vi eller åtminstone jag.

Få se, har jag inte i gömmorna den där receptdikten som jag la ut som Moses, inte i vassen, men på Olas Utpost? Om semlor. Hur det riktiga sättet är att äta semla. Tänk att den skarpsynte men välvillige Ola släppte igenom den. Men han kanske också hade läst boken?

Receptdikten, ja. Levereras i nästa kamel.
.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar