tisdag 6 oktober 2009

Dostojevskijs kamel 4 - kameleont i karusell

.
Lanseringen gick smärtfritt. Utöver manifestet fläskade vi för säkerhets skull på med en filosof, lika praktfull som fiktiv, som hela vår poesiinriktning påstods bygga på. Vackra citat från denne, av vilka jag som tur är inte minns ett jota.

Den skarsynte men välvillige Ola publicerade utan vidare detta nya lyrikkollektiv på sin lyriksajt Olas Utpost. Anita - eller om det var Ulla-Britt – fixade så att det fanns en särskild brevlåda och från denna kunde vi lösenordsförsedda kameler i fortsättningen skicka in våra dikter.

Men Ola tog inte in allt som kom den vägen. Det första eposet från Moses, t ex, refuserade han. Det var en lite surrealistisk text där jag försökte smälta samman Ture Sventon med Bob Dylan. Ola slog bakut. Och lite kameltilltufsad fick jag retirera. Men Ola hade en poäng, förstås. Det hade han alltid.

Och nästa dikt från Moses, den gillade han och tog in. Den handlade, inte överraskande, om en kamel. Jag ska leta fram den ur mina gömmor och publicera den i nästa inlägg.

Jag – liksom de flesta i Dostojevskijs kamel – publicerade redan dikter i våra egna namn på Utposter. Så varje gång jag nu hade en dikt färdig som jag ville utposta (det kallades så att publicera på Utposter) fick jag tänka … få se, är det här en Mosesdikt eller Görandikt? Det gällde också att inte skriva för lika som Moses resp Göran, för att inte bli avslöjad av Ola. Kamel på, kamel av ... kunde bli rätt förvirrande för mig ibland … som inne i en kameleontisk karusell.

Men nu ska jag leta fram den där kameldikten om kamelen. Återkommer.
.

3 kommentarer:

  1. Hej Göran
    Dax att gå med i Facebook?
    /Maria Silvia

    SvaraRadera
  2. Nu finns en särsdkild kamelgrupp på Facebook.
    hälsar
    Kamelen Signe

    SvaraRadera
  3. Hej, Maria Silvia och kamelen Signe! Ja, jag förstår att det är där många är, i den där ansiktsboken. Coolt. Jag får krångla mig in där och kika.
    Må gott!
    /Göran

    SvaraRadera