onsdag 28 oktober 2009

Dostojevskijs kamel 19 - ett löfte

.
I slutet av november, en tövädersdag vid niotiden på morgonen kom tåget från Varschau rusande för full maskin fram mot Petersburg.

Så skrev den, vars ande hela tiden svävat över dessa blogginlägg här i oktober. Mugg AbM Brakoc? Nej, jag menar Fjodor Dostojevskij. På det här sättet börjar hans roman Idioten från 1868. Nej, jag har inte läst den. Men jag har den i min bokhylla, kom över den på en loppis, i en översättning från 1936, så det är mycket äro, sutto och hafva. Och före årets slut lovar jag mig själv att läsa den (den är i tre volymer, så det är bäst jag börjar bums med projektet om jag ska hinna).

I slutet av november … Som nu nästan. Här rusar det ju för full maskin fram mot slutet av oktober i detta nådens år 2009 och det är dags att runda av oktobers blogg. Tack för att du följt de här ringlande ökenvandringarna genom skärmen.

Jag tänkte sluta som jag började. Med min diktmapp av mullbärssidenpapper på Bokförlaget Mynta, som du kanske minns från kamel 8. Den som var handgjord med numrerade ex.
Nr 2 är nu det enda ex som finns kvar till salu. Vill du ha den så skicka ett löddrigt sändebud.

Titeldikten därifrån får bli det som ringer ut oktober. Kommer i tjugonde kamelen.
.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar