måndag 21 september 2009

Drömlucka 13 - cirkusen

.
Mina döttrar Anna och Kattis, som nu är vuxna, växte upp i Märsta, inte i Blackeberg. Blackeberg var ju min barndomsort, inte deras. Så varför var de där i drömmen (eller åtminstone en av dem)?

Jag tror det var så här. När jag fick barn måtte de ha påmint om mig själv som barn. Och det bök jag hade i min egen uppväxt skulle inte de behöva utsättas för. Så att det var mig själv jag gick in till för att klä på och gå ut och leka i drömmen. Ungefär så.

Ormen som ringlade och hade sig, ja det finns väl ingen annan tolkning än mitt uppväxande jags osäkerhet och rädsla inför manlighet och vuxenhet. Och den fyllde ju till slut nästan hela lägenheten.

Precis som det där lejonhuvudet som fyllde upp hela fönstret, när det tittade ut. Ett lejonhuvud ...
Vad får det mig att tänka på? Jo, ett läskigt minne från när jag var mycket liten, ett cirkusbesök vi gjorde. Jag skrev en dikt om den händelsen:

jag var fyra
och den röda clownen
la huvet i
flygeln och krasch
hela tältet tjöt av skratt
och jag blev
utburen på
pappas axlar
och när
jag försökte säga nåt
lät det som inne i en
tunnel och
till slut slutade
jag försöka
och kröp in
i en egen musik
.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar