onsdag 30 september 2009

Drömlucka 20 - John Lennon får sista ordet

.
Drömmar, drömmar …

När jag slog in på de här texterna om drömmar, visste jag inte alls vart det skulle barka.

Kände bara att det finns en sorts fixa föreställningar om drömmar. Att det är svårt och obegripligt, bäst att överlåta det där åt experter som Freud & grabbarna att fundera på. Eller kanske att det är nåt fjompigt och inåtvänt, bäst att ägna sig åt nåt verkligare.

Båda föreställningarna är befängda, tyckte och tycker jag. En hel tredjedel av våra liv måste väl vara verkligt? Det gäller bara att lyfta på lite drömluckor. Och när jag nu gjort det, slås jag av några saker:

1) Du behöver ingen drömbok som berättar för dig vad dina drömmar betyder. Du kan själv dra i någon tråd i dina drömmar. Ta vilken som helst. Fundera lite kring den, så öppnar sig ännu en lucka. Till vad? Till dig själv, till det som är du, fast det har varit lite dolt.

2) Detta förutsätter att du minns drömmen. Det gör man normalt inte (inte jag i alla fall). Vad kan man då göra? Se drömlucka 7.

3) Det är viktigt att fundera lite på sina drömmar.

4) Det är kul att fundera lite på sina drömmar.

Här stänger jag den sista luckan om detta. Måste sova nu. Och kanske drömma. Liksom förmodligen du. Lycka till med dina luckor!

"You may say I´m a dreamer, but I´m not the only one …"
.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar